czwartek, 17 stycznia 2019

,,ROK W OGRODZIE"-DAN PEARSON


tyl Rok w ogrodzie
Źródło

Pierwszy miesiąc roku jest najciemniejszy, można więc pomyśleć, że w ogrodzie panuje wówczas zupełna stagnacja, styczeń jednak nie jest miesiącem, w którym wszystko zamiera. Dzięki brytyjskiemu łagodnemu klimatowi w ogrodzie zawsze dzieje się coś, co nas do niego przyciąga. Listowie ziarnopłonu wiosennego przy nagiej ziemi, aromat oczaru wirginijskiego...niskie, ukośne promienie słońca oświetlają torebki nasienne z poprzedniego sezonu, a szkielety roślin tworzą przepiękną konstrukcję dla szronu...

Dan Pearson to znany brytyjski architekt krajobrazu, który ogrodnictwa uczył się w Królewskich Ogrodach Botanicznych w Kew. Z pasją opowiada o ogrodach w programach telewizyjnych BBC, Channel 4 i Channel 5. Publikuje artykuły w ,,The Observer", ,,Daily Telegraph", ,,The Times" i ,,Gardens Illustrated".

Dwanaście miesięcy roku i zmiana pór roku znalazły odzwierciedlenie w książce ,,Rok w ogrodzie", w której Dan Pearson zawarł swoje ogrodnicze przemyślenia i działania. Jeden rozdział książki, to jeden miesiąc i kolejność prac w ogrodzie w tym czasie. Dan Pearson pokazuje, jak całoroczna praca w ogrodzie potrafi dostarczać przyjemności i zmusza człowieka do zwracania uwagi na to, co się dzieje tu i teraz. Choć cały cykl się powtarza, to w każdym tygodniu można odkryć kolejne etapy wzrostu roślin, kwitnienia, zawiązywania owoców... Za systematyczną pielęgnację rośliny odwdzięczają się bujnością, pięknem i owocami. Autor uważa, że w ogrodnictwie nie ma niczego tajemniczego i wystarczy umiejętnie obserwować oraz zauważać potrzeby roślin, a następnie reagować na te potrzeby. Z czasem ogrodnik zdobywa te umiejętności i pewniej działa. Ogród staje się pewnego rodzaju sanktuarium, gdzie łączą się przeżycia duchowe z fizycznymi. Myśli, które powstają w głowie autora podczas pracy w ogrodzie prowadzą do konkretnych wniosków i powstania notatek, a następnie artykułu. Pisanie pomaga mu zachować  ulotne chwile i doświadczenia z ogrodu w żywej pamięci.

Swoją pasję do ogrodnictwa autor zaczął rozwijać już w wieku pięciu lat, gdy z ojcem budował staw w ogrodzie, a następnie obserwował wzrost i ewolucję jaka w nim zachodziła. Przez kolejne lata pomagał rodzicom w pielęgnowaniu ogrodu, a także zdobywał potrzebną wiedzę, która ukierunkowała jego przyszłą ścieżkę zawodową. W wieku dziesięciu lat przeglądał katalogi roślin i robił szkice, czytał książki o ogrodnictwie podczas, gdy jego rówieśnicy czytali książki przygodowe. Później przyszedł czas na szkoły ogrodnicze i studia w Kew, gdzie mieściły się Królewskie Ogrody Botaniczne. Po ich ukończeniu nadal doskonalił się w ogrodzie botanicznym w Jerozolimie, w dzikiej posiadłości Miriam Rotschild w Ashton Wold, w Norfolk Fens i w innych miejscach. Kiedy firma zajmująca się projektowaniem ogrodów, którą założył w wieku dwudziestu siedmiu lat, zaczęła się rozwijać osiadł w Londynie. 

Dan Pearson w malowniczy sposób opisuje świat ogrodów i zachwyca się każdą rośliną. Pokazuje, że każda pora roku jest piękna, ma swój czar i niepowtarzalną barwę kolorów. W książce zawarł także praktyczne porady pozwalające stworzyć niepowtarzalny ogród. Publikacja oprócz treści zachwyca też szatą graficzną i starannością wydania. Serdecznie polecam ją miłośnikom ogrodów i przyrody:)



Ähnliches Foto


Tytuł: Rok w ogrodzie
Autor: Dan Pearson
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Wydanie: I
Przekład: Witold Biliński
Oryginalny tytuł: Natural Selection: a year in the garden
Data premiery: 16 styczeń 2019
Format: 150x234 mm
Oprawa: twarda
Liczba stron: 448
ISBN: 978-83-08-06820-5
Cytaty: str. 17

1 komentarz:

  1. W JAKI SPOSÓB PRZYWRÓCIĆ SWOJEGO ZWROTU TRWAŁO „Zaklęcie miłosne od Dr.Ogudugu sprowadziło mojego męża z powrotem”.
    Po 12 latach małżeństwa ja i mój mąż byliśmy w Stanach Zjednoczonych w Kalifornii, aby być z inną kobietą. Czułem, że moje życie się skończyło. Próbowałem być z mężem i nie mogłem kontrolować moich bólów. Każdego dnia i każdej nocy myślę, że nie mogę wrócić do przyszłości. Bardzo się martwiłem i nie mogłem znaleźć na to słowa. Dr.Ogudugu może pomóc szybko odzyskać ex. Więc czułem, że powinienem spróbować. Skontaktowałem się z nim dla mnie zaklęcie Permanent Love. Dwa (2) dni później mój mąż jest naprawdę mną, taki niesamowity, taki niesamowity! Tak właśnie wrócił, on i mój ojciec. Od tego dnia nasze małżeństwo było czymś więcej, wszystko dzięki dr. Ogudugu. Jest tak potężny i postanowił podzielić się moją historią w Internecie, że Dr.Ogudugu jest prawdziwym rzucającym zaklęcia, który zawsze będzie się modlił przez długi czas, jeśli będziesz potrzebować swojego kochanka z powrotem lub szybko uratować swoje małżeństwo. Nie płacz już, skontaktuj się teraz z tym potężnym rzucającym zaklęcia Dr.Ogudugu. Oto jego kontakt: Zadzwoń / WhatsApp go: +27663492930 Wyślij mu e-mail na adres: greatogudugu@gmail.com, twoja życzliwość nigdy nie zostanie zapomniana.

    Anela Scott z Niemiec.

    OdpowiedzUsuń