niedziela, 10 maja 2015

,,JESTEM JULIĄ" - HALINA POŚWIATOWSKA

Halina Poświatowska jest jedną z moich ulubionych polskich poetek  i gdyby żyła to 9 maja 2015 roku obchodziłaby swoje 80 urodziny. Jej życie jednak potoczyło się inaczej i kilka dni w dzieciństwie spędzonych w zimnej, mokrej piwnicy podczas wyzwalania Częstochowy w styczniu 1945 roku spowodowały, że poważnie zachorowała i doszło do uszkodzenia serca. Od tego momentu wiele czasu spędzała w szpitalach i sanatoriach. Podczas jednego z turnusów poznała Adolfa Ryszarda Poświatowskiego, który został jej mężem. On również miał wadę serca i po dwóch latach pożycia małżeńskiego zmarł, a Halina mając 21 lat została sama.

Źródło zdjęcia: http://www.wydawnictwoliterackie.pl/ksiazka/3343/Jestem-Julia---Halina-Poswiatowska

 ,,Jestem Julią" to tomik przepięknych wierszy Haliny Poświatowskiej o miłości
Początkowe wiersze mówią o odkrywaniu kobiecości i poszukiwaniu prawdziwej miłości.

,,mój cień jest kobietą
odkryłam to na ścianie
on się uśmiechał falistością linii
i ptak bioder o zwiniętych skrzydłach
na gałęzi uśmiechu śpiewał..."

Kolejne wiersze są odbiciem przeżywanej miłości do ukochanego.

,,chcę pisać o tobie
twoim imieniem wesprzeć skrzywiony płot
zmarzłą czereśnię
o twoich ustach
składać strofy wygięte
o twoich rzęsach kłamać że ciemne
chcę
wplątać palce w twoje włosy
znaleźć wgłębienie w szyi
gdzie stłumionym szeptem
serce zaprzecza ustom..."

Po śmierci męża Halina Poświatowska przepełniona bólem, stratą i wielką tęsknotą napisała wiersze, które odzwierciedlały ten stan jej ducha.

,,z żywych bolesnych gałęzi
uplecione ciało mojego ogrodu
płacze po nocach
przywołując puszystość ptasich skrzydeł..."

***

,,odłamałam gałąź miłości
umarłą pochowałam w ziemi
i spójrz
mój ogród rozkwitł
nie można zabić miłości
jeśli ją w ziemi pogrzebiesz
odrasta..."

Poetka w niezwykły sposób opisuje swoje uczucia, każdy wiersz to cząstka jej duszy i myśli. W kilku wersach potrafiła zawrzeć całą gamę emocji, a jej poezja jest ponadczasowa w swojej wymowie.
Wiersze należy sobie dawkować w ciszy, przy subtelnej muzyce albo na łonie natury.
Kto jeszcze ich nie zna koniecznie powinien poznać:)



Za możliwość przeczytania tomiku wierszy dziękuję Wydawnictwu Literackiemu.

 

Tytuł: Jestem Julią
Autor: Halina Poświatowska
Wydawnictwo Literackie
Data premiery: kwiecień 2015
Format: 123x197
Oprawa: twarda
Liczba stron: 86
ISBN: 978-83-08-05545-8

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz