piątek, 19 września 2014

,,KAROL SZALONY,,- ALEKSANDER DUMAS

Dawno, dawno temu zaczytywałam się w powieściach Aleksandra Dumasa i kiedy zobaczyłam na półce u Teściowej powieść tego pisarza pt. ,,Karol Szalony,, pomyślałam, że może warto ją przeczytać i sprawdzić, czy teraz też będą towarzyszyły lekturze takie emocje jak kiedyś i czy powieść historyczna wydana po raz pierwszy w 1835r. obroni się w stosunku do tych współczesnych.

Źródło zdjęcia:http://lubimyczytac.pl/ksiazka/172773/karol-szalony
Akcja powieści rozpoczyna się w 1389r. od wjazdu do Paryża Izabeli Bawarskiej, żony Karola VI, jako królowej Francji, a kończy się w 1422r. wraz ze śmiercią Karola VI.
Król ten objął rządy w okresie, gdy Francja uwikłana była w wojnę z Anglią trwającą od czterdziestu lat, a nazywaną w historii wojną stuletnią. Kraj wyniszczony był walkami, a książęta  i baronowie francuscy dla zrealizowania własnych interesów dopuszczali się zmowy z wrogami Karola VI. To prowadziło do osłabienia władzy królewskiej i pogłębiania się anarchii w kraju. Początkowo wydawało się, że król Francji poradzi sobie z tymi problemami, gdyż udało mu się zawrzeć rozejm z królem Anglii i podjąć działania zmierzające do ukarania nieposłusznych wasali, jednak w 1392 r. podczas podróży do Orleanu król niespodziewanie zapadł na chorobę psychiczną, która towarzyszyła mu z przerwami aż do śmierci. W kraju rozpoczęła się wojna domowa o przejęcie regencji nad Karolem Szalonym. Naprzeciw siebie stanęli bracia królewscy-okrutny Jan bez Trwogi, książe Burgundii i Ludwik, książe Orleanu. 

W powieści przewija się bardzo dużo postaci i początkowo gubiłam się kto jest z kim powiązany i do którego stronnictwa należy. Sylwetki głównych bohaterów zostały odmalowane bardzo żywo i szczegółowo, bez trudu można je sobie wyobrazić. 
Widziałam jak Karol VI podczas ataku szaleństwa biegał z szablą i wszystko ciął na swojej drodze. Nie było ważne, czy był to dzban, czy też wierny sługa, a potem leżał bezsilny, samotny, opuszczony, zziębnięty.
Widziałam wierną i dobrą Odettę opiekującą się królem, przy której wyciszał się i nie był już Karolem Szalonym, ale Karolem Ulubionym, jak nazywał go lud. 
Widziałam piękną Izabelę Bawarską oddającą się kolejnym romansom, otaczającą się przesadnym zbytkiem i żądną władzy.
Widziałam dzielnych, honorowych i romantycznych rycerzy francuskich takich jak de Giac czy Tanneguy Duchatel, którzy potrafili walczyć na wojnie, ale także o swoje ukochane.

W powieści historycznej nie może zabraknąć krwawych bitew, turniejów rycerskich, intryg, balów i w ,,Karolu Szalonym,, wszystko to znajduje się, a ponadto jest Bastylia, kaci, tortury, tajemne lochy oraz głodny lud na ulicach Paryża.

Cieszę się, że zdecydowałam się na powrót do powieści Aleksandra Dumasa i uważam, że dobre pióro zawsze się obroni, nie ważne, że powieść została opublikowana w 1835r.



45 komentarzy:

  1. Nie czytałam żadnej książki Dumas ale z chęcią oddałabym się lekturze, która dotyczy innych realiów:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś czytałam dużo powieści autora z gatunku płaszcza i szpady, ale powieść historyczną po raz pierwszy.

      Usuń
  2. Nie czytałam, a w sumie by mnie ta powieść mogła zainteresować...

    OdpowiedzUsuń
  3. Już dawno nie czytałam podobnej książki, także będę mieć ,,Karola Szalonego" na uwadze ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. A mnie wydawało się, że już z Dumasa wyrosłam, a okazuje się, że warto powrócić :) serdeczności :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi także wydawało się, że wyrosłam już z powieści Dumasa, ale okazało się, że to było mylące wrażenie. Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Mam dokładnie takie samo wydanie u siebie na półce :) Pamiętam, że gdy zaczynałam czytać tę książkę to tez byłam trochę pogubiona, ale koniec końców lektura mi się podobała :) Teraz przymierzam się do "Królowej Margot" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wychodzi cała seria tych książek ,,Karol Szalony,, jest 12 tomem.
      ,,Królowej Margot,, nie czytałam, ale pewnie się skuszę:)

      Usuń
  6. Przykro mi, ale nie lubię czytać tego typu powieści. Są one dla mnie zbyt trudne w przekazie, dlatego wolę na co dzień obcować z lekką, niezobowiązującą literaturą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wiem Cyrysiu co czytasz, często do Ciebie zaglądam:)

      Usuń
  7. Jak dobrze jest trafiać na blogach na takie książki :) Nie czytałam "Karola Szalonego", choć lubię obu panów Dumasów i powinnam była już trafić na tę powieść. A brzmi ciekawie, dosyć krwawo ;) Inspirujesz mnie do sięgnięcia po klasykę, niekoniecznie po "Karola Szalonego", ale może odświeżę sobie jakąś lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co jakiś czas sięgam po stare książki, warto je poznawać:)

      Usuń
  8. Koniecznie muszę zapoznać się z klasyką :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam na półeczce, czeka na swoją kolej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba sięgnę po kolejne tytuły z tej serii...

      Usuń
  10. Lubię powieści historyczne, więc myślę , że kiedyś się skuszę:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wydaje się bardzo ciekawa:)
    Miłego weekendu kochana, buziaki

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam dawno temu. Warto wrócić do twórczości Dumasa. Chyba nawet mam tę książkę w domu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeszcze nie przeczytałam nic Dumasa. Ale może się skuszę skoro polecasz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś czytałam dużo powieści tego pisarza. Obecnie mam zamiar je sobie przypomnieć.

      Usuń
  14. Powieść historyczna i to autorstwa Dumas. Aż wstyd, że jej jeszcze nie znam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aguś czytasz tak dużo różnych książek, że wcale się nie dziwię, że nie poznałaś Dumasa. Jeszcze przyjdzie na to czas:)

      Usuń
  15. Tej książki autora niestety jeszcze nie znam, ale z chęcią to zmienię:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Wstyd i hańba bo nigdy nie czytałam żadnej książki Dumasa. Ale powoli i stopniowo w końcu i do jego dzieł dotrę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grunt to konsekwencja i systematyczność. Pozdrawiam ciepło:)

      Usuń
  17. masz rację, dobre pióro zawsze sie obroni!!
    całuski

    OdpowiedzUsuń
  18. Jestem bardzo ciekawa twórczości tego autora :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Czytałem, książka należy do jednej z moich ulubionych powieści historycznych.

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie czytałam, ale zapowiada sie ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Klasyka, chociaż nie miałam okazji czytać jeszcze.

    OdpowiedzUsuń
  22. Sporo Dumasa czytałam, ale tej książki nie znam.

    OdpowiedzUsuń