niedziela, 21 grudnia 2014

,,ŚLADY KRWI,,- JAN POLKOWSKI


Kiedy dowiedziałam się, że Jan Polkowski-poeta, wydawca, dziennikarz- dostał Nagrodę Identitas za książkę ,,Ślady krwi,, postanowiłam niezwłocznie ją przeczytać.

Ślady krwi
Źródło zdjęcia: http://wydawnictwom.pl/powiesci/764-slady-krwi-9788375955613.html

Głównym bohaterem powieści jest Henryk Harsynowicz, sześćdziesięcioletni polski emigrant polityczny mieszkający od dwudziestu lat w Kanadzie. Jaki jest Henryk? Drażliwy, inteligentny, samotny z wyboru, gdyż wtedy czuł się bezpiecznie, niemający sensu życia, pomimo upływających lat nieprzyzwyczajony do życia na emigracji, ulegający rutynie i czytający wciąż te same książki. Pracuje w radiu polonijnym i skrycie marzy o powrocie do Polski.
Kiedy otrzymuje list z Warszawy od adwokata ojca, z którym od kilku lat nie utrzymywał kontaktu, wybiera się w podróż do ojczystego kraju, aby spełnić ostatnią wolę Józefa Harsynowicza.Nagle jakby budzi się z marazmu i zaczyna działać. Próbuje doprowadzić do końca procedurę przejęcia bardzo dużego spadku po ojcu. Do tego potrzebne są mu dokumenty potwierdzające jego tożsamość, gdyż do Polski przyjechał jako obywatel Kanady, ale bez utraconego obywatelstwa polskiego. Mężczyzna jeździ więc po całym kraju i odwiedza swoich bliskich, rozmawia, dowiaduje się o przeszłości swojej babci, mamy i wujka. Zaczyna rozumieć motywy działania swojego ojca. Zderza się z polską biurokracją, gdzie nic nie jest jasne i proste...

Poznając koleje życia rodziny Harsynowiczów na tle wydarzeń wojennych, okupacji, komuny i czasów postkomunistycznych Czytelnik odkrywa również korzenie swojej polskości. Podobnie jak Henryk musi zmierzyć się z realiami  demokratycznej Polski i odpowiedzieć sobie na pytanie czy o to właśnie walczono? Czy tak miała wyglądać wyśniona Polska?

Na uwagę zasługuje piękny język w powieści, który trzeba smakować powoli, delektować się każdym zdaniem, aby nie utracić istoty treści. Nic dziwnego, bo Jan Polkowski jest poetą , a ,,Ślady krwi,, są jego debiutem epickim.

,,Ślady krwi,, to powieść nostalgiczna, momentami bardzo bolesna i smutna, odsłaniająca prawdę o Polakach, wymagająca skupienia i zmuszająca do refleksji. 
Polecam ją osobom zainteresowanym historią i dobrą literaturą:) 



Za możliwość przeczytania książki dziękuję Pani Dorocie z Wydawnictwa M. 

31 komentarzy:

  1. To książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety nie znam tego autora, ale ta książka mogłaby mnie zainteresować. Bardzo lubię czytać o historii i odkrywaniu własnego kraju przez ludzi, którzy wyemigrowali.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emigranci wracający do kraju mają inne spojrzenie na kraj ojczysty, widzą zmiany.

      Usuń
  3. Niestety jeszcze nie czytałam, ale skoro polecasz to i ja jestem zainteresowana :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kochana, ja już teraz chciałabym życzyć ci cudownych, pełnych magii, miłości, spokoju Świąt Bożego Narodzenia!
    Uściski już świąteczne przesyłam:):):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Natalio:)
      Również życzę Ci ciepłych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia:)

      Usuń
  5. Bardzo życiowa, ciekawa i na czasie fabuła. Ostatnio unikam takiej poważniejszej tematyki, ale całkiem ciekawa książka na inny czas

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka wymagająca skupienia i czasu, ale warto:)

      Usuń
  6. Warto wiedzieć, dlaczego ta książka wygrała :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam sporo opinii o niej a sama książka czeka na półce na swoja kolej....
    Muszę ją przełożyć na początek kolejki........

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba poświęcić trochę czasu na jej przeczytanie, gdyż wymaga skupienia, ale lektura jest ciekawa:)

      Usuń
  8. Czytałam. Uważam, że to bardzo wartościowa lektura. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Obecnie nie mam ochoty czytać nostalgicznych powieści, niemniej w stosownym czasie będę mieć na uwadze tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Historia to moja wielka miłość, zaraz po książkach. Jeśli wpadnie mi w ręce... Chba nie muszę kończyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podczas czytania przeskakuje się po różnych okresach w historii Polski. Jest to też swojego rodzaju rozprawa z pokoleniem solidarnościowym.

      Usuń
  11. To ja troszkę z inna nutką:)
    Najlepsze życzenia świąteczne, zdrowia i spokoju, obecności bliskich. Wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i życzę samych szczęśliwych dni w Nowym Roku:)

      Usuń
  12. Życzenia świąteczne zawsze najlepiej składać osobiście, jednak ponieważ nie mam takiej możliwości, postanowiłam zrezygnować z oklepanych formułek i dla wszystkich moli książkowych przygotować w tym roku coś specjalnego :). Zapraszam na mojego bloga, na którym znajdziesz filmik, który możesz potraktować jako kartkę świąteczną w wersji deluxe ;). Mam nadzieję, że Ci się spodoba i WESOŁYCH ŚWIĄT! :)
    Pozdrawiam,
    Esa

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękna jest radość w święta, ciepłe są myśli o bliskich. Niech pokój, miłość i szczęście dotyczy dzisiaj, Was wszystkich. Radosnych Świąt z marzeniami i pięknego Nowego Roku 2015 życzy Wanda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samych dobrych dni życzę Ci Wandziu w Nowym Roku:)

      Usuń
  14. Wygrałam tę książkę u Basi Pelc z Czytelni, ale póki co nie mam czasu się z nią zapoznać. Dobrze jednak wiedzieć, że w mojej biblioteczce leży wartościowa książka, po którą będę mogła sięgnąć, gdy najdzie mnie ochota...

    Wszystkiego, co najlepsze w Nowym Roku! :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Dla mojego męża, on lubi historyczne :)

    OdpowiedzUsuń