niedziela, 9 listopada 2014

,,WNUCZKA RAGUELA,,- KRZYSZTOF KOEHLER

W dzisiejszych czasach problem bezdomności i wykluczenia społecznego  jest niestety bardzo aktualny. Każdy z nas dostrzega na co dzień ludzi bezdomnych na ulicach, przy sklepach, na dworcu,  czy też na terenach zielonych. Widząc takie osoby zastanawiam się, co takiego wydarzyło się w ich życiu, że znaleźli się na ulicy? Czy nie ma kto im pomóc? Czy jest to ich świadomy wybór, czy też mała zaradność życiowa?
Dzięki książce Krzysztofa Koehlera pt. ,,Wnuczka Raguela,, uzyskałam odpowiedź na dręczące mnie pytania.

Obrazek Wnuczka Raguela - książka z autografem
Źródło zdjęcia: http://www.mwydawnictwo.pl/p/1209/wnuczka-raguela-książka-z-autografem

Głównymi bohaterami tej powieści są Chłopak i Dziewczyna. Nie mają imion, utożsamiają wielu bezdomnych mężczyzn i kobiet. Oboje w poszukiwaniu ciepłego miejsca na nocleg trafiają na dworzec, gdzie spotykają się po raz pierwszy i zawiązuje się między nimi jakaś niewidzialna nić sympatii. Dworcem ,,rządzi,, bezdomny o imieniu Waldek i to on decyduje, że dziewczyna idzie z jego bandą. Jest młoda i zdrowa, więc jak najbardziej poszukiwana w tym środowisku. Chłopak próbuje ją bronić pomimo tego, że zdaje sobie sprawę, że nie ma szans. Zostaje dotkliwie pobity, a grupa odchodzi... Kiedy udaje mu się zebrać siły postanawia za wszelką cenę odnaleźć dziewczynę i odbić ją z rąk Waldka. Nie jest to łatwe zadanie, ale pewnego dnia trafia na ślad...widzi dziewczynę na ekranie telewizora stojącego na wystawie sklepowej. Dziewczyna jest w Warszawie i pilnuje krzyża postawionego ku pamięci ofiar rozbitego samolotu pod Smoleńskiem...jedzie do niej.

,,Gruba twarz. Pogrubione, jakieś wulgarne rysy. Pełne usta. Oczy niespokojne, ostrożne, jak u zaszczutej przez nagonkę sarny.
-Ja ci mówię. Pojedź ze mną. Tu nie ma co szukać. Mówię ci, pojedź.
Jest w ciąży! Duży, okrągły brzuch wystający pod brudnawą, długą suknią.
Dziewczyna nie mówi nic. Stoją na chodniku po prawej stronie Pałacu Prezydenckiego. Zaraz za hotelem Belweder, przy takim małym zieleńcu.
-Tu się zaraz wszystko skończy. I co dalej?,,

Pomimo tego, że dziewczyna jest w ciąży chłopak postanawia się nią zaopiekować. Wracają razem do Kielc i ,,urządzają się,, jak młode małżeństwo w domku na opuszczonych działkach przeznaczonych do wyburzenia. Przywożą wózkiem zepsutą lodówkę, kładą na gołą ziemię znalezione linoleum, ustawiają dwa stare fotele, montują do drzewa zlew i suszarkę na naczynia oraz butlę na wodę, którą nagrzewa słońce. Przygotowują zapasy żywności i opału. Palą ognisko co wieczór i spotykają się ze starszą parą mieszkającą w domku obok. Czekają na narodziny dziecka. Jednak spokój nie jest im dany. Domek płonie, a chłopak ledwo wychodzi z tego pożaru żywy. Dziewczyna przedwcześnie rodzi córeczkę. Chce ją zostawić w szpitalu, ale po błaganiach chłopaka nie robi tego. Próbują stworzyć ,,dom,, dla Natalki. Opiekują się nią jak mogą najlepiej...
Nie jest to koniec dramatycznych przeżyć. Rozpoczyna się walka o zapewnienie bezpieczeństwa maleństwu, a kiedy to się nie udaje następuje rozpacz i ....podjęcie najtrudniejszej decyzji w życiu.

,,Wnuczka Raguela,, to opowieść nie tylko o bezdomności, ale także o miłości, odpowiedzialności, trudach życia i traumatycznych przeżyciach, które decydują o naszym życiu i wyborach jakich dokonujemy. Autor nie moralizuje, nie ocenia, przedstawia środowisko bezdomnych takie jakie ono jest. Pokazuje, że są to często zagubieni i samotni ludzie nie potrafiący odnaleźć się w zmienionej rzeczywistości, przygnieceni problemami.
Chłopak zanim znalazł się na ulicy  miał rodzinę, studiował, był inteligentny, pracowity. Jednak po tym jak jego ojciec zamordował matkę, siostrę i brata, a sam popełnił samobójstwo, nie był w stanie uporać się z tym dramatem.
Dziewczyna straciła rodziców w wypadku samochodowym, a gdy zmarła babcia i dziadek, którzy opiekowali się nią i młodszą siostrą trafiła do domu dziecka, z którego uciekła.
Bezdomni to także alkoholicy, zbiry, sadyści, narkomani.
Każdy z tych ludzi ma własną historię, którą należy uszanować.

Krzysztof Koehler wplata w losy głównych bohaterów także wątki poboczne, dzięki którym można zaobserwować różne postawy ludzi wobec bezdomnych. Jedni traktują ich jak śmieci, podludzi, chcą się ich pozbyć, a inni wyciągają pomocną dłoń, dodają otuchy, chcą ulżyć w niedoli.

Opisy są bardzo żywe, plastyczne, naturalistyczne, aż momentami trudno było mi czytać, bo miałam te sceny przed oczami, jakbym stała pośród grupy bezdomnych, jakbym słyszała te wszystkie wulgaryzmy, jakbym czuła zapachy. Zdania są krótkie, często urywane. Wiele sytuacji jest niedopowiedzianych, aby każdy mógł sam wybrać zakończenie dobre lub złe.

Momentami podczas lektury nie mogłam zapanować nad emocjami i płakałam...

Książkę polecam osobom, które nie boją się trudnych tematów, chcą poznać prawa rządzące wśród bezdomnych, poznać historię ich wykluczenia na margines społeczeństwa i ich codzienne życie.
Lektura jest poruszająca, a momentami nawet wstrząsająca.  Na długo zapada w pamięć.

,,Bieda zabija wrażliwość na piękno,,


Za możliwość przeczytania ,,Córki Raguela,, dziękuję Pani Dorocie z Wydawnictwa M:)

http://www.mwydawnictwo.pl/


39 komentarzy:

  1. Wzruszające książki o trudnej tematyce zawsze chętnie czytam, więc będę mieć tę lekturę na uwadze...

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli wpadnie w moje ręce - przeczytam, jednak nie czuję się aą tak zachęcona, by od razu kupić ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem bardzo ciekawa tej książki, na pewno kiedyś po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cóż... raczej nie dla mnie, nie czuję się dobrze w takiej tematyce...
    Ale wierzę, że pozostaje na długo w pamięci...
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Temat trudny, ale bardzo dobrze się czyta. Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Świetna powieść, bardzo prawdziwa, przez co budzi sporo emocji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam ją obiecaną i liczę, że będę mogła ja przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Działki w Kielcach! To pierwszy dzwonek.
    Klimat Lubiewa. Drugi dzwonek.
    Polska książka o mocnej, nietypowej tematyce. Ostatni dzwonek.

    Postaram się pamiętać tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy, choć trudny temat bezdomności. Sama, gdy widzę takich ludzi na ulicy często się zastanawiam co im się musiało przytrafić, że znaleźli się w takim punkcie. Z chęcią sięgnę po tę książkę:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy temat. Od czasu do czasu lubię poczytać podobne historię, więc całkiem możliwe, że kiedyś się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Podoba mi się zachowanie tego chłopaka. Od samego początku interesował się swoją towarzyszką niedoli i nawet jak zaszła w ciążę to stanął na wysokości zadania zapewniając jej w miarę godziwy byt.
    W ogólnym rozrachunku książka bardzo mnie zaintrygowała i pragnę poznać ją bliżej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chłopak zyskał moją sympatię od samego początku. Dziewczyna już nie tak bardzo.

      Usuń
  11. Książka może być ciekawa.. o takiej tematyce jeszcze nie czytałam.

    http://pasion-libros.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czytałam - ale zrobię to :))

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka porusza bardzo ciężki temat. Na pewno wywołuje wiele refleksji.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie znam, ale chętnie poznam. To trudny temat, ale warto się z nim zapoznać.Czuję, że się nie zawiodę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Zatem to jedna z tych książek, które powinnam przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Książkę mam w domu, ale nie miałam jeszcze czasu po nią sięgnąć. Nie boję się trudnych tematów a fabuła osadzona w środowisku bezdomnych bardzo mnie interesuje

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo się cieszę, że za sprawą Twojej recenzji mogłam poznać ten tytuł, o którym nigdy wcześniej nawet nie słyszałam. Pomimo wagi przedstawionego problemu oraz liczby przedstawionych w książce nieszczęść, zdecydowanie chcę ją poznać. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie czytałam, ale z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Czasem lubię sobie przeczytać taka ksiażkę!!!!
    buziaczki kochana, ściskam

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie czytałam jeszcze książek o takiej tematyce, ale też nie wiem czy chcę, bo podobne wątki są zazwyczaj dla mnie druzgocące :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Temat nie jest łatwy i pomimo tego, że ja dosyć często sięgam po tego typu publikacje, to były momenty dla mnie wstrząsające.

      Usuń
  21. Nie czytałam - to trudny dla nas temat i bardzo wzruszający - pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  22. Historie bezdomnych są naprawdę różne, nieraz bardzo dramatyczne. Kilku miałam okazję wysłuchać, gdy na studiach dorabiałam sobie pracę w kiosku na dworcu. Na nocnej zmianie różni ludzie podchodzili do okienka, także i bezdomni koczujący na dworcu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele mogłaś zaobserwować i usłyszeć pracując w nocy na dworcu...

      Usuń
  23. Autor tej książki jest czytelnikiem biblioteki, w której pracuje moja przyjaciółka. Podobno bardzo fajny człowiek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż chciałoby się powiedzieć: ,,Ależ ten świat mały,,:)

      Usuń
  24. Zainteresowałaś mnie. Obawiam się że to trudna i smutna książka, zwłaszcza że opowiada o bezdomnych. To trudny temat i ciekawi mnie jak autor to przedstawił. Koniecznie muszę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  25. Tak, bezdomni to nie tylko alkoholicy,narkomani i przestępcy, ale też osoby zagubione, chore na depresję, itp. Książka sprawia wrażenie ciekawej, ale bardzo smutnej. Postaram się przeczytać :)
    Czytałam już kiedyś książkę o bezdomnych, był to "Złoty pelikan" Chwina. Po jej przeczytaniu długo nie mogłam dojść do siebie, wstrząsnęła mną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za polecenie książki Chwina, chętnie ją przeczytam:)

      Usuń
  26. Dziękuję, chętnie wpadnę w odwiedziny:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Temat bardzo trudny, ale opowieść piękna!

    OdpowiedzUsuń