piątek, 8 sierpnia 2014

,,KORONA ŚNIEGU I KRWI,,- ELŻBIETA CHEREZIŃSKA

Od dawna planowałam zapoznać się z twórczością Elżbiety Cherezińskiej. Bardzo pochlebne recenzje jej powieści tylko podsycały moją ciekawość i w końcu nastąpiło pierwsze spotkanie za sprawą książki ,,Korona śniegu i krwi,,
Muszę przyznać, że wpadłam po uszy, zakochałam się...w prozie Pani Cherezińskiej:)

Źródło zdjęcia: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/142332/korona-sniegu-i-krwi

 Akcja powieści rozgrywa się w okresie wielkiego rozbicia dzielnicowego Polski, kiedy książęta piastowskie walczą między sobą o ziemię i koronę. Ostatecznie w wyścigu po koronę rywalizują najwięksi gracze: Przemysł II Pogrobowiec-książę poznański, Henryk-książę wrocławski oraz niepozorny wydawałoby się, ale bardzo ambitny, Władysław zwany Karłem, który był księciem brzeskokujawskim i dobrzyńskim. Sąsiedzi starają się jak najwięcej uzyskać dla siebie z podzielonego kraju i nieustannie toczą się walki zbrojne i zakulisowe. Na południu wielki ród czeskich Przemyślidów, na wschodzie Mongołowie i Jaćwingowie, z którymi walczył Leszek Czarny, na północy Krzyżacy, a na zachodzie Brandenburgia.
W książce pojawia się bardzo dużo postaci i nie sposób ich wszystkich opisać, ale jest kilka, które szczególnie polubiłam. 
Wspomniany Przemysł II, którego losy śledzimy od momentu jak był młodym księciem, uczył się zarządzać, walczyć, zawierał sojusze i stopniowo krok po kroku stawał się mężczyzną, który zjednoczył ziemie na drodze prawie pokojowej, został koronowany na króla Polski po ponad dwustu latach bezkrólewia. Niestety sukcesy polityczne nie szły w parze ze szczęściem rodzinnym. Jego pierwsza żona Lukardis- księżniczka meklemburska umarła z niewyjaśnionych przyczyn, druga żona Rikissa -królewna szwedzka, którą bardzo kochał i miał z nią córeczkę, zmarła wraz z ich nienarodzonym dzieckiem, trzecia żona Małgorzata Askańska- księżniczka brandenburska, została wybrana tylko ze względów politycznych, nie z miłości. Tylko z Rikissą miał dziecko.
 Drugą postacią jest arcybiskup Jakub Świnka, który zaskakuje skromnością, mądrością, pracowitością i nieocenioną pomocą w formalnym uzyskaniu u papieża zgody na koronację Przemysła II.
Książę Leszek Czarny, który zdobył moją sympatię za odwagę na polu walki z okrutnymi Mongołami, w ostatnich latach życia prawie nie zdejmował zbroi, całe jego życie było walką. Dotrzymywał zawartych sojuszy, był honorowy, posiadał także odwagę moralną, gdyż był wierny swojej miłości...towarzyszowi broni, Bratomirowi.
 Kinga z rodu Arpadów, żona księcia Bolesława Pobożnego, która została ogłoszona świętą. Piękna, mądra, pachnąca liliami, lewitująca i rozmawiająca z Matką Boską.

Czytając tę powieść historyczną zagłębiamy się w świat intryg, walk dynastycznych, porwań, pojedynków, wojen, turniejów rycerskich, biesiad, ale także wierzeń, narodzin, codzienności.
Temu wszystkiemu towarzyszy miłość, pożądanie, zdrada. Średniowieczni bohaterowie ożywają. Ich życie to nie suche fakty z kart podręcznika do historii, to ludzie z krwi i kości, którzy mają swoje ambicje, którzy kochają i nienawidzą, którzy mają słabości.
 Powieść Elżbiety Cherezińskiej czyta się jak najprawdziwszą powieść sensacyjną z dużą dawką akcji i ,,zakrapianą,, miejscami magią.

Jestem pod wielkim wrażeniem kunsztu pisarskiego autorki i nie mogę się wprost doczekać, aby zacząć czytać jej kolejną powieść:)



49 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Długo miałam ją w swoich planach czytelniczych, ale w końcu wzięłam się za czytanie, teraz żałuję tylko, że zrobiłam to tak późno.

      Usuń
  2. Zaglądam do Ciebie i za każdym razem przeraża mnie,że jest tyle książek,tylu autorów mi nieznanych,myśl o nieprzeczytaniu ich daje poczucie gigantycznej straty-po Twoich świetnych recenzjach :) pozdrawiam cieplutko nieco sfrustrowana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogrom książek, które chciałabym przeczytać też mnie przeraża:)

      Usuń
  3. Koniecznie! Rzadko sięgam po historyczna powiesc rodem z Polski!

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie zachęcasz.
    Na razie znam Panią Cherezińską z "Legionu" czyli jej punktu widzenia na historię współczesną naszej ojczyzny. Może moja biblioteka zaopatrzy się w jej książki. Musze Paniom podpowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ,,Legionu,, jeszcze nie czytałam, ale na pewno to zrobię. Muszę przeczytać wszystkie powieści Cherezińskiej:)

      Usuń
  5. Zazwyczaj nie sięgam po powieści historyczne, ale od czasu do czasu przełamuję swój opór i tym razem chyba też zrobię wyjątek, ponieważ po Twojej zachęcającej recenzji mam ochotę zapoznać się z twórczością Elżbiety Cherezińskiej. Obym tylko tego nie żałowała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto łamać od czasu do czasu swoje przyzwyczajenia, można natrafić na coś wartościowego, coś co by nas ominęło:)

      Usuń
    2. Masz całkowitą rację, dlatego jak tylko uporam się z obecnymi egzemplarzami recenzenckimi (zostały mi jeszcze 3) to wezmę się za czytanie powyższej książki. A nóż mi się spodoba?

      Usuń
  6. Skoro Tobie się spodobała, to mnie pewnie także przypadłaby do gustu. Będę o niej pamiętała. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz powieści historyczne to na pewno Ci się spodoba:)

      Usuń
  7. Fanka Cherezińskiej pozdrawia kolejną fankę. ;) No, może trochę przesadziłam z tą fanką, powieści tej autorki mnie wciągają, ale dostrzegam pewne niedociągnięcia (np. sceny erotyczne nie są idealne). Co nie znaczy, że nie zamierzam sięgnąć po "Niewidzialną koronę", bo zamierzam, rzecz jasna. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, tak, ja też:)
      Muszę koniecznie przeczytać kolejny tom:)

      Usuń
  8. Bardzo Mnie zaciekawiłaś kochana tą książką:)
    Milutkiego weekendu Kochana! BUZIAKI:)!

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię powieści historyczne a dawno je czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To powieść historyczna, która bardzo wciąga:)
      Ja także lubię ten typ powieści:)

      Usuń
  10. Czy ta powieść jest częścią większej serii? Porcja historii w takim wydaniu jest godna najwyższej uwagi:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To pierwsza część, druga to ,,Niewidzialna korona,,

      Usuń
  11. Powieść historyczna niestety jest dla mnie odstraszająca ...

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam już wielokrotnie na temat twórczości tej autorki i muszę w końcu zajrzeć do jej książek.

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę przyznać, że nie czytałam chyba jeszcze powieści historycznej oprócz lektur szkolnych, które mnie zwykle nudziły ale może warto spróbować:) Ostatnio odkrywam coraz co nowe rodzaje literatury:) więc czemu nie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z lektur szkolnych nawiązujących do historii lubiłam ,,Potop,, oraz ,,Ogniem i mieczem,,

      Usuń
  14. Nie znam Autorki, ale powieści historyczne gościły na mym stoliku od dzieciństwa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisała już dużo powieści, ale ja przeczytałam dopiero pierwszą, ale z pewnością nie ostatnią:)

      Usuń
  15. Nie znałam autorki, muszę zobaczyć, bo nie wiem czy powieści historyczne to coś dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żeby się przekonać trzeba spróbować:)
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Książka, z którą mam od dawna ochotę się zapoznać :) Uwielbiam powieści historyczne :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie znam. Ale wydaje się być ciekawa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie była wyjątkowo ciekawa i pomimo ponad siedmiuset stron czytało mi się bardzo szybko:)

      Usuń
  18. Ochhh... całkowicie zaskoczył mnie Twój blog... oczywiście bardzo pozytywnie!!!
    Świetnie piszesz i opisujesz:)))
    Cóż zrobić... zostaję:)))
    Miłego tygodnia!!!

    OdpowiedzUsuń
  19. Jestem bardzo ciekawa tej powieści, ale boje się, że poplączę się w historycznych koneksjach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że można się pogubić w tych wszystkich rodzinach, ale fajnym dodatkiem w powieści jest drzewo genealogiczne ze wszystkimi rodami, w razie wątpliwości można sobie tam zajrzeć:)

      Usuń
  20. Książka w sam raz dla mnie, dzięki za recenzję, na 100% kupie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawa recenzje zrobiłaś, ale nie moje klimaty

    OdpowiedzUsuń
  22. Coś czuję, że też byłabym pod wrażeniem kunsztu pisarskiego autorki, bo wydaje mi się, że napisanie tego typu powieści jest nie lada wyczynem i potrzeba do tego ogromnego talentu. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrząc na to co czytasz i zamieszczasz na swoim blogu to wydaje mi się, że powinna Ci się spodobać:)
      Trzeba mieć z pewnością dar pisania, aby stworzyć taką powieść i też jestem pod wrażeniem zdolności Pani Cherezińskiej:)

      Usuń
  23. super! skoro tak zachwalasz- biorę się za czytanie niebawem:)

    OdpowiedzUsuń