piątek, 4 listopada 2022

,,ODYSEJA"-HOMER

Źródło

W czasach szkolnych zaczytywałam się w Mitologii Jana Parandowskiego i pamiętam gorące, wakacyjne dni z tą właśnie książką w ręku, gdy chroniłam się przed promieniami słońca pod wielką jabłonią i przenosiłam się w wyobraźni na Olimp albo schodziłam do Tartaru, czy obserwowałam poczynania Achillesa. Ten sentyment sprawił, że teraz sięgnęłam po grecki epos Odyseję Homera, pięknie i starannie wydaną przez Wydawnictwo MG oraz opatrzoną ilustracjami Theodora van Thuldena z lat 1632-1633.

Odyseja zawiera 24 pieśni poświęcone wędrówce Telemacha poszukującego ojca oraz podróży Odyseusza do domu po zakończeniu wojny trojańskiej. Telemach nie może doczekać się powrotu ojca do domu i za namową Ateny wyrusza na jego poszukiwania. Tym czasem Penelopa, żona Odyseusza i matka Telemacha odpiera zaloty 108 natrętnych zalotników mających nadzieję na ślub z nią i tron. Powrót Odyseusza do domu obfituje w liczne przygody i trafia on na wyspę cyklopa Polifema, wyspę syren oraz wyspę zamieszkaną przez nimfę Kalipso.

Przyznam, że epos trzeba czytać w pełnym skupieniu, aby zrozumieć tę pełną przygód i trudności wędrówkę Odyseusza do domu. Jego barwna droga spod Troi do domu jest niesamowita, gdyż żegluje w pobliżu bardzo niebezpiecznego przylądka Malea w Lakonii, trafia do baśniowego kraju cyklopów, w którym oślepia Polifema. Dostaje się na wyspę czarodziejki Kirke, która zamienia jego towarzyszy w świnie, a następnie trafia na wyspę syren oraz nimfy Kalipso, która zakochuje się w nim i zatrzymuje u siebie przez siedem lat. Przybywa do kraju Feaków, gdzie zostaje ugoszczony przez Nauzykaę-dobrą i miłosierną córkę króla Alkinoosa. Lud Feaków pomaga mu dotrzeć na rodzinną wyspę Itakę. Odyseusz dzięki sprytowi i mądrości pokonuje trudności, wraca na łono rodziny i robi porządek z zalotnikami pragnącymi objąć władzę w państwie. Odys ma wielkie szczęście, że po tylu latach tułaczki wciąż czeka na niego ukochana żona Penelopa, wierna, stała w uczuciach i z utęsknieniem czekająca na jego powrót. 

,,Odyseja" to barwna i poetycka opowieść z wyrazistymi bohaterami, która dopiero w połowie III wieku p. n. e. została przetłumaczona na łacinę przez Lucjusza Liwiusza Andronika i jest uznawana za pierwszy przekład w literaturze europejskiej. Nie powiem, że czyta się lekko, ale kiedy złapie się rytm można wgłębić się w lekturę i przeżywać wraz z Odysem niesamowite przygody.




Tytuł: Odyseja

Autor: Homer

Wydawnictwo: Wydawnictwo MG

Gatunek: klasyka

Tytuł oryginału: Ὀδύσσεια

Data wydania: 2022-10-12

Data 1. wyd. pol.: 1924-01-01

Data 1. wydania: 1992-05-05

Liczba stron: 296

Tłumacz: Lucjan Siemieński

8 komentarzy:

  1. Mam to piękne wydanie. Jest cudowne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jako dzieciak też zaczytywałam się w "Mitologii" Parandowskiego. "Odyseja" to trudna książka, czytałam, ale wracać nie zamierzam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to trudna lektura, ale warto się z nią zmierzyć:)

      Usuń
  3. Oj nie! Byłam z tego odpytywana na studiach, mam złe wspomnienia, już do tej lektury na bank nie wrócę :)

    OdpowiedzUsuń