czwartek, 7 marca 2019

,,LEONARDO DA VINCI. ZMARTWYCHWSTANIE BOGÓW"-DMITRIJ MEREŻKOWSKI


Leonardo da Vinci. Zmartwychwstanie bogów 500
Źródło

Dmitrij Mereżkowski to rosyjski pisarz, poeta, historyk, filozof, krytyk literacki i jeden z twórców rosyjskiego symbolizmu. Po rewolucji bolszewickiej ratował się ucieczką do Paryża, gdzie prowadził ostrą działalność antybolszewicką, za co jego dzieła zostały zakazane. Dopiero w latach 90. XX wieku został zrehabilitowany i zaczęto wznawiać jego powieści. Ostatnio miałam możliwość przeczytania jednej z książek autora.

,,Leonardo da Vinci. Zmartwychwstanie bogów" to fascynująca biograficzna powieść o wszechstronnym artyście, badaczu i wynalazcy Leonardzie da Vinci, który urodził się w wiosce Anchiano we Florencji 15 kwietnia 1452 roku w rodzinie notariusza i chłopki. Terminował w pracowni malarskiej, a w wieku siedemnastu lat samodzielnie pracował na dworze Ludvica Sforzy. Pracował w Mediolanie i Florencji, a w roku 1513 wyjechał do Rzymu, gdzie znalazł się pod opieką brata papieża Leona X, a następnie przeniósł się do Francji, wprost na dwór Franciszka I. Leonardo da Vinci najwięcej popularności zyskał dzięki malarstwu: „Bitwa pod Anghiari”, „Mona Lisa”, „Dama z gronostajem”czy „Madonna w grocie skalnej” to obrazy znane każdemu. Oprócz obrazów  wspomnieć trzeba o malowidłach ściennych np.: „Ostatnia Wieczerza”, „Bachus”, „Św. Jan Chrzciciel” czy „Leda z łabędziem”. Artysta był człowiekiem renesansu, bo  zajmował się nie tylko sztuką, ale też mechaniką, optyką, matematyką, botaniką, anatomią i architekturą.  Był wspaniałym budowniczym, skonstruował prasę dźwigniową, walcarkę, tokarkę kołową, szlifierki, automatyczne nawijarki do szpul, spadochron, łódź podwodną, podwójne burty statku, śmigłowiec, machiny wojenne, systemy melioracyjne, instrumenty muzyczne oraz wiele innych przydatnych przedmiotów i urządzeń. Był najbardziej kreatywną i wszechstronnie uzdolnioną osobą w historii, a swoimi odkryciami i wynalazkami wyprzedzał kilka epok. Zmarł w zamku Cloux koło Amboise mając 67 lat i do końca pracując nad wynalazkami.

Dmitrij Mereżkowski napisał bardzo klimatyczną powieść o wciągającej narracji, przekonujących bohaterach z krwi i kości oraz wspaniale oddał niepospolitą postać Leonarda da Vinci- geniusza, który zaskakiwał wciąż nowymi odkryciami i dziełami. Dmitrij Mereżkowski pokazał dramat niepospolitego człowieka, którego ludzie na osobności podziwiali, ale jako członka społeczności wyśmiewali i pogardzali. Serdecznie polecam tę powieść:)




Wydawnictwo MG

Tytuł: Leonardo da Vinci. Zmartwychwstanie bogów
Autor: Dmitrij Mereżkowski
Tłumaczenie: Eugenia Żmijewska
Wydawnictwo: Wydawnictwo MG
Tytuł oryginału: Воскресшие боги: Леонардо да Винчи
Data wydania: 27 lutego 2019
ISBN: 9788377795224
Liczba stron: 450
Kategoria: biografia/autobiografia/pamiętnik

8 komentarzy:

  1. Postać Leonarda da Vinci jest niezwykle fascynująca. Będę miała tę książkę na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To był niezwykły człowiek i zawsze go podziwiałam. Warto poznać jego biografię, a czyta się ją jak fascynującą powieść.

      Usuń
  2. Uwielbiam Leonardo da Vinci, więc raczej sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To powinnaś przeczytać obowiązkowo tę książkę:) Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Twórczość autora nie jest mi znana, ale być może się skuszę. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to też było pierwsze spotkanie z twórczością Mereżkowskiego, ale bardzo udane:)

      Usuń
  4. Z chęcią przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. W JAKI SPOSÓB PRZYWRÓCIĆ SWOJEGO ZWROTU TRWAŁO „Zaklęcie miłosne od Dr.Ogudugu sprowadziło mojego męża z powrotem”.
    Po 12 latach małżeństwa ja i mój mąż byliśmy w Stanach Zjednoczonych w Kalifornii, aby być z inną kobietą. Czułem, że moje życie się skończyło. Próbowałem być z mężem i nie mogłem kontrolować moich bólów. Każdego dnia i każdej nocy myślę, że nie mogę wrócić do przyszłości. Bardzo się martwiłem i nie mogłem znaleźć na to słowa. Dr.Ogudugu może pomóc szybko odzyskać ex. Więc czułem, że powinienem spróbować. Skontaktowałem się z nim dla mnie zaklęcie Permanent Love. Dwa (2) dni później mój mąż jest naprawdę mną, taki niesamowity, taki niesamowity! Tak właśnie wrócił, on i mój ojciec. Od tego dnia nasze małżeństwo było czymś więcej, wszystko dzięki dr. Ogudugu. Jest tak potężny i postanowił podzielić się moją historią w Internecie, że Dr.Ogudugu jest prawdziwym rzucającym zaklęcia, który zawsze będzie się modlił przez długi czas, jeśli będziesz potrzebować swojego kochanka z powrotem lub szybko uratować swoje małżeństwo. Nie płacz już, skontaktuj się teraz z tym potężnym rzucającym zaklęcia Dr.Ogudugu. Oto jego kontakt: Zadzwoń / WhatsApp go: +27663492930 Wyślij mu e-mail na adres: greatogudugu@gmail.com, twoja życzliwość nigdy nie zostanie zapomniana.

    Anela Scott z Niemiec.

    OdpowiedzUsuń