sobota, 2 lutego 2019

,,KAZANIE OGNIA"-JAMIE QUATRO


Źródło

Proza, poezja i publicystyka Jamie Quatro ukazywała się m. in. na łamach The New York Times Book Review. Autorka debiutowała docenionym przez krytyków zbiorem opowiadań I Want To Show You More w 2013 roku. Jej pierwsza powieść ,,Kazanie ognia"(2018) została okrzyknięta jedną z książek roku przez The Economist i Literary Hub, a także Barnes&Noble Discover Great New Writers oraz New York Times Editor's Choice.

Współczesne Stany Zjednoczone. Maggie Ellmann po dwudziestu latach małżeństwa i rozgrywanych w wyobraźni romansach spotyka się z mężczyzną, który ją fascynuje, rozumie i docenia. Czuje się z nim szczęśliwa, ale przeżywa katusze, bo została wychowana w duchu chrześcijaństwa i poszanowania świętego węzła małżeńskiego. Modli się do Boga, aby pomógł jej zakończyć znajomość z Jamesem, aby mogła wyrwać go ze swojego serca, ale im bardziej jest zdeterminowana, by przestać się kontaktować z kochankiem, tym trudniej zaakceptować jej codzienne życie u boku męża i dzieci. 

Jamie Quatro przedstawiła historię Maggie na wielu płaszczyznach czasowych, które przenikają się nawzajem, aby dać pełny obraz jej małżeństwa i romansu. Dwudziestojednoletnia Margaret jest bardzo dojrzała jak na swój wiek, opanowana, inteligentna, specjalizuje się w teorii postkolonialnej. Wychodzi za mąż za Thomasa, pierwszego chłopaka, z jakim się związała na poważnie. Mąż pracuje w centrum Nowego Jorku, w firmie konsultingowej. Jest układny, modyfikuje swój sposób bycia w zależności od cudzych potrzeb. Wie, jak obchodzić się z Maggie, szanuje jej przekonania, wytrzymuje jej zmienny temperament. Maggie i James poznają się na gruncie zawodowym, przez rok tylko piszą do siebie, a do pierwszego spotkania dochodzi na konferencji w Nashville. Jedno znaczące spojrzenie Jamesa sprawia, że Maggie pragnie cierpieć dla niego. Wszystkie możliwe stany redukują się do jednego-być z nim. James odgaduje jej pragnienia, ale jest dobrym człowiekiem i decyduje się pohamować pożądanie, wycofuje się po pierwszym spotkaniu, aby Maggie nie przekroczyła niewidzialnej granicy. Obydwoje uważają, że ich spotkanie jest zrządzeniem losu, bo urodzili się i wychowali na pustynnym południowym-zachodzie, zafascynowani są chrześcijańską mistyką i teorią kwantową, uwielbiają ,,Moby Dicka", mają uczulenie na orzeszki ziemne, a ich dzieci są w tym samym wieku. Obudowują namiętność symboliką. Czują czystą radość z samego przebywania ze sobą, rozumieją swoje potrzeby, zwierzają się i choć dzieli ich półtora tysiąca kilometrów dzięki e-mailom, esemesom i zdjęciom są zamknięci we własnym mikrokosmosie dygoczącym od emocji. Instynktownie lgną do siebie, ale rozsądek podpowiada nie możemy sobie na to pozwolić. Rozum mówi skończ z tym, a zwiedzione serce odpowiada kłopoty będą tego warte. Bez słów, bez spojrzeń, bez przyśpieszonego oddechu-balansują na krawędzi zrobimy tyle, ile się da, unikając wrażenia zamiaru.

Autorka bardzo dobrze ukazała wewnętrzne zmagania kobiety uwikłanej między kochanka, religię i obowiązek. Maggie często strofuje się w myślach za coś w sumie normalnego, wyznaje grzechy Bogu, czuje absurdalną skruchę, zawiesza sobie poprzeczkę moralną bardzo wysoko, a gdy nie może jej przeskoczyć tnie przedramię kawałkiem szkła. Jej rozterki są tym większe, bo nic nie może złego zarzucić mężowi, który kocha ją bezwarunkowo, opiekuje się nią i dwójką dzieci. Maggie wychowała się w otoczeniu miłości, pieniędzy i pewności, że Bóg jej sprzyja. Nikt nigdy z nią nie zerwał, nie zdradził jej, nigdy nie umarł na jej oczach. Zachowała cały zapał i pragnienie miłości dzięki małżeństwu; wesele rozbroiło potencjał do rozczarowań, jakich inni doświadczali-nieudanych związków, niewiernych chłopaków. Kocha swojego męża, ale kocha też mężczyznę, z którym nigdy nie będzie mogła nawet zamienić słowa. Chce wytrwać w małżeństwie, ale przepełnia ją tęsknota za życiem, którego nie może wieść. Chce żałować swoich grzechów, przyjąć przebaczenie, chce kochać męża i dzieci bez zastrzeżeń, i chce przestać tęsknić za Jamesem... Jest niewolnikiem poczucia winy, myśli i sekretu, który musi utrzymać.

,,Kazanie ognia" to bardzo dobry debiut, aż trudno uwierzyć, że to pierwsza powieść autorki. Dojrzała, liryczna, prawdziwa, momentami filozoficzna proza zmuszająca do myślenia i zadawania pytań o naturę człowieka, miłość, pożądanie i istotę małżeństwa. Polecam wytrawnym Czytelnikom:)


Tyle ciebie, ile siatkówka mojego oka pomieści i przerobi na impuls, i wyśle wzdłuż nerwów do kory wzrokowej-dokładnie tyle ciebie należy do mnie.




Wydawnictwo Agora


Tytuł: Kazanie ognia
Autor: Jamie Quatro
Tłumaczenie: Paweł Sajewicz
Wydawnictwo: Agora SA
Tytuł oryginału: Fire Sermon
Data wydania: 23 stycznia 2019
ISBN: 9788326827464
Liczba stron: 272
Kategoria: Literatura obyczajowa i romans
Cytaty: str. 45,46,53, 39, 43

31 komentarzy:

  1. zgadzam się, to książka złożona, być może nawet trudna. O milości - ale czy miłośc kiedyś bywa łatwa? Przeczytałam z zapartym tchem, też polecam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłość nigdy nie jest łatwa-zgadzam się, a książkę polecam:)

      Usuń
    2. Dr Аgbazara-świetny człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać mojego kochanka Jenny Williams, który zerwał ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, i dzisiaj wróciła do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail.com ) lub zadzwoń / WhatsApp ( +2348104102662 ). I rozwiąż swój problem jak ja.

      Usuń
  2. Książka wydaje się dobra, choć jeśli chodzi o wątek religijny, to nie dla mnie :]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bohaterka jest wierząca i ma dylematy moralne, ale nawiązań religijnych nie ma dużo.

      Usuń
  3. Miałam propozycję recenzowania tej ksiązki, ale zawalona stosem zrezygnowałam. A temat wydawał mi się bardzo ciekawy. Intuicja chyba mnie nie myliła, widzę, że książka zrobiła na Tobie wrażenie. Skoro to udany debiut, muszę rozważyć opcję jej przeczytania jeszcze raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W wolniejszym czasie warto sięgnąć po ten debiut :)

      Usuń
  4. Okładka jest myląca, bo kojarzy się z literaturą erotyczna, a ta powieść choć jest o miłości, to nie jest erotykiem

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaintrygowałaś mnie. Powieść wydaje się niebanalna. Chętnie przeczytam :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest banalna, miło spędziłam z nią czas. Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Chyba jutro skocze o pracy do empiku i zrobię sobie prezent na Walentynki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wydaje się, że to z pozoru bardzo banalna historia napisana w piękny i intrygujący sposób. Skuszę się jak znajdę w księgarni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Historia niby banalna, jakich wiele, ale opowiedziana w intrygujący sposób.

      Usuń
  8. Chyba wiem jaki sobie zrobię prezent na Walentynki :) jutro biegnę po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie jest banalna, warto przeczytać. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Chętnie przeczytam, bo zapowiada się ciekawie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Historia miłości przedstawiona w nieszablonowy sposób, powinna Ci się spodobać:)

      Usuń
  11. Książka, której warto poświęcić czas.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię kiedy debiutancka powieść tak pozytywnie zaskakuje.

    OdpowiedzUsuń
  13. Totalnie nie moja bajka.
    Ale fajnie, że mówisz o tej autorce, bo w sumie cicho jest o niej.

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię takie debiuty. Może się i skusze :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Do debiutów podchodzę zawsze niczym pies do jeża ;) Świetnie, że ten jest udany.

    OdpowiedzUsuń
  16. Trudno pogodzić miłość i inne wyznanie partnera. Czasem po prostu trudno pogodzić marzenia i obowiązki. Dziękuję za ciekawą propozycję i świetną recenzję. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Czuję się bardzo zachęcona do przeczytania tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  18. Może kiedyś się skuszę. :)

    Pozdrawiam serdecznie ♥♥
    Nie oceniam po okładkach

    OdpowiedzUsuń
  19. Zaciekawiłaś mnie tą książką. Zapisuje na liście do przeczytania.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  20. W JAKI SPOSÓB PRZYWRÓCIĆ SWOJEGO ZWROTU TRWAŁO „Zaklęcie miłosne od Dr.Ogudugu sprowadziło mojego męża z powrotem”.
    Po 12 latach małżeństwa ja i mój mąż byliśmy w Stanach Zjednoczonych w Kalifornii, aby być z inną kobietą. Czułem, że moje życie się skończyło. Próbowałem być z mężem i nie mogłem kontrolować moich bólów. Każdego dnia i każdej nocy myślę, że nie mogę wrócić do przyszłości. Bardzo się martwiłem i nie mogłem znaleźć na to słowa. Dr.Ogudugu może pomóc szybko odzyskać ex. Więc czułem, że powinienem spróbować. Skontaktowałem się z nim dla mnie zaklęcie Permanent Love. Dwa (2) dni później mój mąż jest naprawdę mną, taki niesamowity, taki niesamowity! Tak właśnie wrócił, on i mój ojciec. Od tego dnia nasze małżeństwo było czymś więcej, wszystko dzięki dr. Ogudugu. Jest tak potężny i postanowił podzielić się moją historią w Internecie, że Dr.Ogudugu jest prawdziwym rzucającym zaklęcia, który zawsze będzie się modlił przez długi czas, jeśli będziesz potrzebować swojego kochanka z powrotem lub szybko uratować swoje małżeństwo. Nie płacz już, skontaktuj się teraz z tym potężnym rzucającym zaklęcia Dr.Ogudugu. Oto jego kontakt: Zadzwoń / WhatsApp go: +27663492930 Wyślij mu e-mail na adres: greatogudugu@gmail.com, twoja życzliwość nigdy nie zostanie zapomniana.

    Anela Scott z Niemiec.

    OdpowiedzUsuń
  21. Dr Аgbazara-świetny człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać mojego kochanka Jenny Williams, który zerwał ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, i dzisiaj wróciła do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail.com ) lub zadzwoń / WhatsApp ( +2348104102662 ). I rozwiąż swój problem jak ja.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń