piątek, 7 sierpnia 2015

KWADRANS DLA SIEBIE!

W obecnych czasach ciągle się śpieszymy. Wszystko robimy w biegu, żeby zdążyć na czas. Nie mamy czasu tylko dla siebie. Na dłuższą metę takie życie jest niezwykle wyczerpujące i odbija się na zdrowiu. Kolega z pracy korzystając z urlopu wyjechał samotnie na rekolekcje ignacjańskie. Szczegółowe informacje są TUTAJ Wrócił odmieniony, wyciszony, wyspany i pełen wiary w siebie:)

Nie każdy ma możliwość wyjazdu, ale to nie znaczy, że nie można niczego zrobić dla swojej duchowości. Można wygospodarować 15 minut codziennie na ćwiczenia duchowe, które pozwolą na uwolnienie się od nadmiaru emocji z całego dnia, zrozumienie swoich pragnień, poprawę komunikacji z otoczeniem i radzenie sobie ze stresem.
Cały program ćwiczeń duchowych dzieli się na dziewięć etapów: odczuwanie, uważność, obecność, wdzięczność, uczucia, samoświadomość, dotyk Boga, współpraca, kwadrans uważności, a te z kolei na siedem ćwiczeń w każdym. Nie trzeba robić całego ćwiczenia od razu w 15 minut. Można je powtarzać kilka razy, aż da ono zadowolenie. Są bardzo proste, ale nie należy się przy nich spieszyć. Kolejno przechodzić z jednego etapu do kolejnego.

Oto przykładowe ćwiczenia:

1. Dotyk
- Zrób sobie gorącą kawę, herbatę lub inny ciepły napój, który lubisz. Usiądź samotnie z kubkiem w wygodnym miejscu i zamknij oczy.
- Czujesz ciepło na swoich rękach. Skup się na tym odczuciu. Początkowo ciepło jest intensywne, a z czasem słabnie.
- Przybliż kubek do ust i poczuj na twarzy parę unoszącą się z napoju. Skup się na tym. Daj sobie czas.
- Jak się teraz czujesz? Jak ciepło wpłynęło na Twoje samopoczucie? Co sprawiło Ci trudność? Jakie myśli Cię rozpraszały, uświadom je sobie. Swoje odczucia możesz zapisać.



2. Nastrój
- Usiądź wygodnie w odosobnieniu. Możesz zgasić światło lub zamknąć oczy. Aby się wyciszyć słuchaj swojego oddechu lub bicia serca. Siedzisz i nic nie robisz. Kiedy zaczniesz zauważać najsilniejsze odczucia (np. głód, zmęczenie, radość, spokój) staraj się je zlokalizować w ciele. Przeżywaj je.
- Zastanów się jak te odczucia wpłynęły na samopoczucie.




Zapisywanie doświadczeń jest ważne w rozwoju wewnętrznym, gdyż nie zapominamy ich i można je poukładać w swojej głowie, powracać do nich.
Wojciech Werhun  opracował poradnik z ćwiczeniami duchowymi, w których można też zapisywać swoje doświadczenia-,,Kwadrans uważności. Ćwiczenia duchowe".

Kwadrans uważności. Ćwiczenia duchowe - zdjęcie 1 z 1
Źródło

Jeśli chcecie odciąć się od świata, spraw i obowiązków zapraszam do ćwiczeń:)







Tytuł: Kwadrans uważności. Ćwiczenia duchowe
Autor: Wojciech Werhun SJ
Wydanie: pierwsze 2015
Wydawnictwo: Wydawnictwo WAM
Format: 110x165
Oprawa: twarda, spirala
Stron: 256
ISBN: 978-83-277-1038-3