wtorek, 22 lipca 2014

,,POLIPTYK CZASU,, - STANISŁAW POPEK

Otrzymałam w prezencie tomik wierszy pt. ,,Poliptyk czasu - wybór poezji,, Stanisława Popka. 
Czytałam po kilka wierszy na przestrzeni kilku tygodni, a teraz przyszedł czas, aby podzielić się wrażeniami:)


Stanisław Popek jest profesorem zwyczajnym psychologii, zajmuje się psychologią różnic indywidualnych, psychologią twórczości i sztuki. Z zamiłowania jest malarzem, poetą i eseistą. Jego dorobek naukowy i artystyczny jest bardzo bogaty, ale ja skupię się tylko na poezji.
Do tej pory wydał 12 tomów wierszy: ,,Wymiary czasu,, (1994), ,,Ku brzegom Styksu,, (1996), ,,Wenus leżąca,, (1996), ,,Tryptyk z Michałem Aniołem,, (1997), ,,Ptakom błękitnym,, (1999), ,,Odsłony Rzymskie,, (2000), ,,Maski podróżne,, (2001), ,,Srebrne ogrody,, (2003) i wybór poezji ,,Poliptyk czasu,, (2006), ,,Znaki zapytania,, (2008), ,,Nadwrażliwe ogrody-Gardinile hipersensibile-wiersze wybrane antologia dwujęzyczna,, (2009), ,,Aria-Unica Certitudine-antologia w języku rumuńskim,, (2012).
Wiele jego wierszy zostało opublikowanych w antologii poezji polskiej.
Ogólnie można powiedzieć, że jest to poezja intelektualna, gdyż zawiera skomplikowane odniesienia i metafory. Wiersze trzeba ,,smakować,, i dawkować co jakiś czas, zmuszają do myślenia o tym, jakie wartości w naszym życiu są najważniejsze.
Oto jeden z wierszy:

,,Dom
to tam gdzie miłość mieszka
gdzie każdym nerwem nadwrażliwej duszy
dziewczynka kładzie dłoń na czoło
i każdy szmer mego serca słyszy.

Dom
to tam gdzie troska i spokój
chłopięce oczy jak w niebo utkwione
gdzie stosy liter na białych papierach
gdzie biel przechodzi w ciepłą zieloność.

Dom
to tam gdzie sierść hebanowa
gdzie zimny nos dotyka ci dłoni
gdzie szczere ślepia jak dwa węgielki
i wielka miłość w ruchliwym ogonie.

Dom
to tam gdzie stare zegary
czas zawieszają w modrzewiowym miodzie
gdzie ikoniczne sepiowe oczy
troskliwie patrzą w zastygłej urodzie.

Dom
to tam gdzie ,,frasobliwy,,
czuwa nad nami i spokojem nocy
gdzie Jana koncert skrzypcowy w ciszy
zaczarowuje osłupiałe oczy.

Dom
to tam gdzie tęsknię z daleka
gdzie myślą biegnę pośród nocnych cieni
gdzie łowię szmer i ulotny zapach
to najważniejszy dla mnie punkt na ziemi..,,

 Tomik poezji zawiera urokliwe akwarele Pana Profesora.

Serdecznie zachęcam do czytania:)




62 komentarze:

  1. Cenię poezję. Dlatego z chęcią także zabrałabym się za ten tomik. Poza tym to wydanie, te akwarele - przepiękne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest ich więcej i naprawdę są przepiękne, na papierze kredowym:)

      Usuń
  2. Bardzo ładny wiersz, ja muszę przyznać że nieco zarzuciłam czytanie poezji na rzecz książek. Kiedyś bardzo lubiłam czytać Różewicza:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię przeplatać czytanie prozy z poezją:)

      Usuń
  3. Ostatnio przekonuje się do poezji, dlatgo jeśli będę miała okazję to przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepiękny wiersz oraz przepiękne wydana książka. :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest bardzo starannie wydana, a wiersze naprawdę piękne, zmuszające do refleksji:)

      Usuń
  5. Mam niestety awersję do poezji jeszcze z czasów szkolnych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak bywa:) Ja lubiłam wiersze w czasach szkolnych i tak mi już zostało:)

      Usuń
  6. Piękne słowa, piękne obrazy- piękny prezent, bo dom to wielka rzecz...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno było mi się zdecydować na wybranie jednego wiersza z tomiku i w końcu wypadło na ,,Dom,,:)

      Usuń
    2. Dobry wybór! A akwarelki są fantastyczne!

      Usuń
  7. Tym razem książka nie dla mnie, ale naprawdę ładna okładka, ma swój klimat. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na okładce umieszczono zdjęcia obrazów, które malował autor wierszy.

      Usuń
    2. O proszę, nawet okładka ma tutaj swoją historię. Jestem pod wrażeniem talentu autora. :-)

      Usuń
  8. Hmmm... lubię wiersze, ale pojedynczo :) zbiorki mnie trochę przerażają, a ich recenzja zwyczajnie przerasta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytam wiersze pojedynczo lub po kilka na raz, nigdy hurtem:)

      Usuń
  9. Nie jestem koneserką poezji, ale miesiąc temu dowiedziałam się przypadkiem, że moja ukochana ciocia o dziwo wręcz uwielbia poezję. Nie wiem jak to się stało, że do tej pory żyłam w błogiej nieświadomości na ten temat. W każdym razie teraz chętnie zrobię jej prezent w postaci powyższego tomiku, gdyż prezentowy przez ciebie wiersz jest niezwykły i taki uduchowiony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz śmiało polecić Cioci wiersze, na pewno jej się spodobają:)

      Usuń
  10. Coś w tym jest. Refleksyjna poezja, nietuzinkowa.

    OdpowiedzUsuń
  11. Piekny wiersz:-)
    Bardzo ładnie wydana książka, podoba mi się okładka!
    miłego dnia kochana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym przypadku i okładka i zawartość są na wysokim poziomie.
      Miłego dnia Natalio:)

      Usuń
  12. CUDOWNA
    ♥ ♥ ♥

    pozdrawiam :*
    Ola z Fashiondoll.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi:) Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Śliczny kawałek poezji, książka wygląda bardzo ładnie, żałuje że nie znam twórczości tego pisarza ale niedługo to nadrobię.

      Usuń
    3. Autor jest głównie znany z książek psychologicznych, a pisze także wspomniane wiersze i ostatnio wydał powieść:)

      Usuń
  13. Niestety "nie czuję" poezji, dlatego nie sięgam po nią. Pamiętam tylko jak moja babcia rozczytywała się w poezji Leśmiana, Tuwima, Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej...
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także bardzo lubię rozczytywać się w poezji autorów, których czytała Twoja Babcia:)

      Usuń
  14. Szkoda, że tak mało czasu mam na poezję. Dawniej uwielbiałam ją czytać, teraz brakuje minut na takie głębokie westchnienie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, że nad poezją trzeba się zadumać, westchnąć i powolutku ,,zejść na ziemię,,:)

      Usuń
  15. Nie przepadam za poezją ,ale muszę przyznać ,że wiersz mi się spodobał :)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Widzę, że sporo wpisów podobnych do tego, który sam zamierzam zostawić - że nie czytam dużo poezji, co jest bardzo smutne, a tym bardziej nie słyszałam o panu Popku. Cieszę się, że wciąż są tacy ludzie jak Ty, którzy przypominają o poezji i ją doceniają:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autor jest bardzo znany z publikacji psychologicznych, a z poezji jak można zauważyć mniej.

      Usuń
  17. Rzadko czytuję poezję, ale widać, że jak będę zaglądać na Twojego bloga to szybko się do niej przekonam. :P

    OdpowiedzUsuń
  18. A ja lubię poezję. :) Autora nie znam, zaraz to nadrobię.
    "i wielka miłość w ruchliwym ogonie" - Znam, rozumiem, uwielbiam. :) Świrszczyńska napisała kiedyś o bohaterce "szczęśliwa jak psi ogon" i do dziś uważam to za najfajniejszą definicję szczęścia.

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję za komentarz u mnie! A wiersz jest rzeczywiście bardzo ładny. Podoba mi się, że jest stosunkowo "prosty" tzn. nie trzeba się domyślać przez dziesięć zawoalowanych aluzji, co autor miał na myśli, tylko przy czytaniu go każdy wie, o jakie uczucia chodzi, odpowiednie struny w sercu są pociągane i robi się jakoś tak lepiej na duszy. :) Co tylko dowodzi, że jak ktoś ma talent, to w prostych słowach potrafi wyrazić wszystko. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten wiersz jest prosto zbudowany i jest wiele podobnych np. dotyczących uczuć, ale są też bardzo trudne wiersze, które trudno ,,rozgryźć,,:)

      Usuń
  20. Żadko również czytam poezję, ale wiersz mi się bardzo podoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że wiersz się spodobał, bo miałam problem z wybraniem jednego ze zbioru.

      Usuń
  21. Uwielbiam poezję, dlatego bardzo się cieszę, że napisałaś o tym tomiku, bo dzięki temu mogę poszerzać swoje poetyckie horyzonty :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie znam się na poezji, ale fakt faktem - ten wiersz do mnie trafia. A jeszcze bardziej niż teksów jestem ciekawa ilustracji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilustracje są wyjątkowo nastrojowe, delikatne, pastelowe:)

      Usuń
  23. Dla mnie ten wiersz bardzo typowy :-) Nie przeczytam tego zbioru, potrzebuję czegoś więcej. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wybrałam ten wiersz, bo uważam, że jest uniwersalny i przemawia do wielu odbiorców. Jeśli lubisz bardzo wymagającą poezję to zapewniam, że takie utwory także znajdują się w zbiorze:)

      Usuń
  24. Byłam pewna, że zostawiałam u Ciebie komentarz, bo wiersz mi się spodobał, ale chyba gdzieś go wcięło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem blogger słabo działa i pewne dlatego go nie ma:)

      Usuń
  25. Ten wiersz wyjątkowo mi się nie spodobał. Nie podoba mi się ani z brzmienia ani od strony powiedzmy "emocjonalnej". Ja osobiście wolę metafory i przekaz bardziej subtelny. Ale spoko, każdy lubi co innego.
    A tak poza tym, nie wiem czy cytowanie pełnego wiersza nie jest łamaniem praw autorskich. Mnie to osobiście wali, ale żeby Ci się ktoś nie przypierniczył. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zbiorze są także wiersze nacechowane licznymi metaforami, są różne wiersze.
      Przytoczenie tutaj wiersza wydaje mi się, że mieści się w ,,prawie cytatu,, ale dziękuję za zwrócenie uwagi, sprawdzę jak to jest.

      Usuń
  26. Ciekawy wiersz, zachęcający do tego, aby sięgnąć po więcej.
    Pozdrawiam, j.

    OdpowiedzUsuń
  27. A ja czuję się jak najbardziej zachęcona! :D

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetny tomik, nie dość, ze wiersze, które czytać bardzo lubię, to w dodatku piękne ilustracje :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Połączenie artyzmu w poezji i malarstwie. Bardzo udany pomysł wydawcy:)

      Usuń
  29. Ja nie mam duszy romantycznej stąd poezja gdzieś obok mojego czytania się pojawia, ale ten wiersz jak najbardziej do mnie przemawia. Chyba każdemu z nas dom kojarzy się podobnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oprócz prozy lubię poczytać od czasu do czasu poezję:)

      Usuń