sobota, 23 lutego 2019

,,BASIL"-WILKIE COLLINS


Basil_500
Źródło

Basil-aspirujący do miana pisarza młody potomek starego arystokratycznego rodu zakochuje się w przypadkowo spotkanej dziewczynie o imieniu Margaret, która jest córką kupca. W tajemnicy przed rodziną Basil żeni się z dziewczyną i akceptuje dziwaczny warunek teścia. Czas szybko mija i pewnego dnia młody mężczyzna musi zmierzyć się ze zdradą i zagrożeniem ze strony odwiecznego wroga rodziny, który gotów jest czekać zarówno dnie, jak i lata na okazję, aby uderzyć. W trudnym czasie Basil może liczyć tylko na siebie...

Główny bohater Basil po ukończeniu college'u ma przed sobą karierę w adwokaturze, ale woli oddać się pracy pisarza, bo wie, że majątek ojca zapewni mu należny dochód przekraczający potrzeby. Sytuacja zmienia się kiedy w omnibusie spotyka smagłą piękność i zakochuje się w niej. Zdaje sobie sprawę, że różnica pozycji społecznych między nim, a Margaret Sherwin będzie w oczach jego ojca przeszkodą nie do pokonania, gdyż uprzedzenie społeczne w jego domu było prawie religią od kiedy się urodził i wieki wcześniej. Ojciec Basila pragnie, by jego synowie byli szlachetnymi i honorowymi mężczyznami, godnymi arystokratami. Najwięcej zawodu przynosi mu pierworodny Ralph i z jego powodu staje się on jeszcze bardziej drażliwy i milczący, bardziej skłonny do urazy, niż to ma w zwyczaju. Ta zmiana w usposobieniu wpływa zgubnie na drugiego syna Basila, którego codzienne zajęcia i rozrywki bezpowrotnie przemienia przypadkowe spotkanie z córką kupca. Basil próbuje stłumić budzące się uczucie do Margaret, wyśmiać je jako bezsensowne i niedorzeczne, ale im bardziej z tym walczy, tym namiętność targająca serce i dręcząca umysł jest natrętniejsza i popycha go do ryzykownych działań. Basil jest porządnym i uczciwym młodzieńcem, ani razu nie przychodzi mu do głowy myśl, że mógłby się z Margaret spotykać, ale nie żenić. Po co, mając pieniądze, pozycję, możliwości, uparcie łączyć miłość i małżeństwo w jedną ideę i stwarzać dylemat oraz niebezpieczeństwo tam, gdzie żadne z nich nie musi istnieć? Bez względu na to jakie upodlenia go czekały nie zaświtał mu choć cień złych myśli. Uważał, że miłość do dziewczyny jest warta poświęcenia.

Autor bardzo obrazowo przedstawia stosunki panujące w dziewiętnastowiecznych angielskich rodzinach arystokratycznych. Ojciec Basila spełnia swoje obowiązki względem rodziny honorowo, subtelnie i uprzejmie. Na swój sposób kocha całą rodzinę. Dzieci mają wszelkie godziwe swobody, spełniane są wszystkie zachcianki. Ojciec nie okazuje im podejrzliwości ani nadmiernej surowości. Jedynym przestępstwem, którego nie może wybaczyć ani zapomnieć to zhańbienie-czy to słowem czy czynem rodziny. Dzieci wychowuje w duchu religii, honoru i pracowitości, a resztę pozostawia ich zmysłowi moralnemu. Opanowanie z jakim okazuje niezadowolenie z dzieci ma w sobie coś strasznego, coś, czego nigdy jego trójka dzieci nie zapomniała i wciąż bała się jako najgorszego nieszczęścia. Ojciec nie okazuje irytacji, ale zmienia swoje zachowanie. Traktuje dzieci z chłodną, lekceważącą uprzejmością, która dotyka je do żywego. Całe jego zachowanie zdawało się mówić: okazaliście się niezdatni do przebywania ze swoim ojcem i teraz on sprawi, że odczujecie tę niezdolność równie mocno jak on sam. W takim domowym czyśćcu dzieci tkwią całymi dnami, a nawet tygodniami. Nie ma dla nich większego upokorzenia.

,,Basil" to bardzo ciekawa historia, która może posłużyć jako przestroga. Z pozoru niewinna pomyłka w miarę rozwoju wydarzeń staje się grzeszna, a jej skutki okazują się zgubne. Miłość i namiętność, strach przed ojcem i różne relacje rodzinne, atmosfera dziewiętnastowiecznego angielskiego dworu, londyńskie rozrywki, zagrożenie, opisy współgrające z nastrojem bohatera i stanem jego serca, to wszystko można odnaleźć w tej wciągającej klasycznej powieści. Polecam:)



WPISY POWIĄZANE:
 ,,Tajemnica Mirtowego Pokoju"-Wilkie Collins
,,Córki niczyje"-Wilkie Collins
,,Prawo i dama"-Wilkie Collins
,,Córka Izebel"-Wilkie Collins
,,Kobieta w bieli"-Wilkie Collins

Wydawnictwo MG
Tytuł: Basil
Autor: Wilkie Collins
Tłumaczenie: Joanna Wadas
Wydawnictwo: Wydawnictwo MG
Tytuł oryginału: Basil
Data wydania: 16 stycznia 2019
Liczba stron: 450
Kategoria: klasyka
Cytaty: str.48, 15

14 komentarzy:

  1. Atmosfera dziewiętnastowiecznego angielskiego dworu z pewnością mnie najbardziej kusi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Atmosfera tego okresu bardzo dobrze oddana, ale podobnie jak w innych książkach autora.

      Usuń
  2. Takie klimatyczne historię, mają swój niezwykły urok. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ze znalazłaś coś dla siebie :)

      Usuń
  4. Czyli taka historia z przekazem. Chętnie poznałabym ją bliżej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Można tak powiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Odpowiedzi
    1. Komuś kto lubi klasyczne powieści? Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Ja z klasyką jestem zdecydowanie na bakier.

    OdpowiedzUsuń
  8. W JAKI SPOSÓB PRZYWRÓCIĆ SWOJEGO ZWROTU TRWAŁO „Zaklęcie miłosne od Dr.Ogudugu sprowadziło mojego męża z powrotem”.
    Po 12 latach małżeństwa ja i mój mąż byliśmy w Stanach Zjednoczonych w Kalifornii, aby być z inną kobietą. Czułem, że moje życie się skończyło. Próbowałem być z mężem i nie mogłem kontrolować moich bólów. Każdego dnia i każdej nocy myślę, że nie mogę wrócić do przyszłości. Bardzo się martwiłem i nie mogłem znaleźć na to słowa. Dr.Ogudugu może pomóc szybko odzyskać ex. Więc czułem, że powinienem spróbować. Skontaktowałem się z nim dla mnie zaklęcie Permanent Love. Dwa (2) dni później mój mąż jest naprawdę mną, taki niesamowity, taki niesamowity! Tak właśnie wrócił, on i mój ojciec. Od tego dnia nasze małżeństwo było czymś więcej, wszystko dzięki dr. Ogudugu. Jest tak potężny i postanowił podzielić się moją historią w Internecie, że Dr.Ogudugu jest prawdziwym rzucającym zaklęcia, który zawsze będzie się modlił przez długi czas, jeśli będziesz potrzebować swojego kochanka z powrotem lub szybko uratować swoje małżeństwo. Nie płacz już, skontaktuj się teraz z tym potężnym rzucającym zaklęcia Dr.Ogudugu. Oto jego kontakt: Zadzwoń / WhatsApp go: +27663492930 Wyślij mu e-mail na adres: greatogudugu@gmail.com, twoja życzliwość nigdy nie zostanie zapomniana.

    Anela Scott z Niemiec.

    OdpowiedzUsuń
  9. W naszym prostym zyciu milosc odgrywa bardzo szczególna role. Teraz jestesmy w stanie uczynic twoje zycie milosne zdrowym i nie ma miejsca na zadne klopoty. Wszystko to jest mozliwe dzieki AGBAZARA TEMPLE OF SOLUTION. Pomógl mi rzucic zaklecie, które przywrócilo mojego zaginionego kochanka z powrotem na 48 godzin, które zostawily mnie dla innej kobiety. mozesz takze skontaktowac sie z nim ( agbazara@gmail.com ) lub WhatsApp / Call: ( +2348104102662 ), i byc szczesliwym na wieki, tak jak teraz z jego doswiadczeniem.

    OdpowiedzUsuń