środa, 19 czerwca 2019

,,KLĄTWY, SEKRETY I SKANDALE"-SŁAWOMIR KOPER


Sławomir Koper – „Klątwy, sekrety i skandale”
Źródło

Sławomir Koper to polski pisarz, autor książek historycznych, publicysta, radiowy i telewizyjny ekspert historyczny. Książki jego autorstwa cieszą się wielką popularnością, więc nie mogłam sobie odmówić przyjemności, by sięgnąć po najnowszą publikację ,,Klątwy, sekrety i skandale. Historia Polski przez dziurkę od klucza."

Wielu historyków skupia się głównie na opisywaniu wielkich wydarzeń historycznych, ale bardzo rzadko pochyla się nad przedstawieniem codziennego życia władców, polityków czy ludzi kultury. Natomiast Sławomir Koper ukazał znane postacie historyczne, jako ludzi, którzy mają słabości, popełniają błędy, a wszystko to znajduje odbicie w ich działalności. Autor wybrał różne afery i skandale, które miały miejsce w Polsce począwszy od pierwszych Piastów, a skończywszy na sprawie Reginy Wasiak-Taylor (prezes Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie) w 2014 roku. 

Przyznam, że Sławomir Koper dokonał ciekawego wyboru historii i afer do książki. Niektóre skandale były mi znane, ale było też wiele takich, o których czytałam po raz pierwszy. Nie każdy wie, że Bolesław Chrobry zgwałcił kijowską księżniczkę Przedsławę i uczynił z niej swoją oficjalną nałożnicę, podczas gdy miał legalną żonę. Kazimierz Wielki oprócz licznych kochanek miał też jednocześnie trzy żony. Nie afiszował się ze swoimi upodobaniami, ale w różnych grodach państwa zorganizował sobie prywatne haremy. Pomorska szlachcianka Sydonia von Borck uwiedziona przez jednego z książąt z dynastii Gryfitów, który obiecał jej małżeństwo i nie dotrzymał słowa, a ożenił się z majętniejszą panną, rzuciła na jego ród klątwę, po której cała dynastia pomorska wymarła. August II Mocny był największym playboyem z grona polskich władców. Uwodził chłopki, mieszczki, szlachcianki i arystokratki, a nieślubnych dzieci miał ponad trzysta. Jako pierwszy polski król wprowadził na dworze funkcję metresy. Delfina Potocka uchodziła za najpiękniejszą Polkę pierwszej połowy XIX wieku, a do tego była inteligentna i utalentowana. Miała za sobą nieszczęśliwe małżeństwo, wiele skandalizujących romansów i była muzą dla Słowackiego, Norwida, Chopina oraz Krasińskiego, który dostawał ataków furii, wyzywając swoich rywali od psów i grożąc, że ich wysmaga nahajką. Stanisława Walasiewiczówna-polska lekkoatletka, medalistka olimpijska i rekordzistka świata po śmierci stała się bohaterką ogromnego skandalu. Wyszło bowiem wówczas na jak, że była hermafrodytą. Autor zwrócił uwagę na sytuację w Polsce po II wojnie światowej i katastrofalny rozwój chorób wenerycznych spowodowany wieloletnią okupacją, wojennymi gwałtami i przemieszczaniem się ludności. Od 1946 roku za ukrywanie swojej choroby wenerycznej lub przerwanie leczenia groziła kara dwóch tygodni aresztu i grzywny. Do walki z chorobami wenerycznymi zaangażowano państwową propagandę. Drukowano ulotki, wyświetlano filmy i edukowano w szkołach. Oprócz chorób wenerycznych wielkim problemem obyczajowym w PRL-u była prostytucja i aborcje oraz alkoholizm i bandytyzm.

Życie intymne i prywatne, jak dowodzi autor książki miało ogromny wpływ na wydarzenia historyczne. Subiektywny wybór afer i skandali oraz ukazanie historii Polski przez dziurkę od klucza okazało się bardzo interesujące. Czyta się lekko i przyjemnie, a momentami z nutą niedowierzania. Książkę polecam miłośnikom historii:)



Wydawnictwo Fronda

Książkę można kupić w Księgarni Ludzi Myślących

Podobny obraz
Tytuł: Klątwy, sekrety i skandale. Historia Polski przez dziurkę od klucza
Autor: Sławomir Koper
Wydawnictwo: Fronda
Data wydania: 4 maja 2019
ISBN: 9788380794221
Liczba stron: 352
Kategoria: literatura faktu
Cytaty: str. 181, 271

18 komentarzy:

  1. Nie słyszałam jeszcze o tej książce. Myślę, że mogłaby mi się spodobać. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W czerwcu miała premierę, więc jest świeżutka:)

      Usuń
    2. W naszym prostym zyciu milosc odgrywa bardzo szczególna role. Teraz jestesmy w stanie uczynic twoje zycie milosne zdrowym i nie ma miejsca na zadne klopoty. Wszystko to jest mozliwe dzieki AGBAZARA TEMPLE OF SOLUTION. Pomógl mi rzucic zaklecie, które przywrócilo mojego zaginionego kochanka z powrotem na 48 godzin, które zostawily mnie dla innej kobiety. mozesz takze skontaktowac sie z nim ( agbazara@gmail.com ) lub WhatsApp / Call: ( +2348104102662 ), i byc szczesliwym na wieki, tak jak teraz z jego doswiadczeniem.

      Usuń
  2. To ciekawe poznać takie afery. Interesująca publikacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można inaczej spojrzeć na wiele faktów historycznych. Książka bardzo ciekawa :)

      Usuń
  3. Hehe w takiej formie z historią to ja się chętnie zapoznam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawie, barwnie nic dziwnego, że chętnie w taki sposób poznaje się wydarzenia historyczne. Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Kocham historię, a ta pozycja skupia się na bardzo mnie fascynującym temacie. Z przyjemnością bym ją przeczytała :) Świetna recenzja !

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno polecę komuś, kto lubi taką tematykę :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. O proszę jakaś nowość Kopera. Koniecznie muszę kupić do biblioteki, moi czytelnicy zachwycają się jego twórczością.

    OdpowiedzUsuń
  7. W JAKI SPOSÓB PRZYWRÓCIĆ SWOJEGO ZWROTU TRWAŁO „Zaklęcie miłosne od Dr.Ogudugu sprowadziło mojego męża z powrotem”.
    Po 12 latach małżeństwa ja i mój mąż byliśmy w Stanach Zjednoczonych w Kalifornii, aby być z inną kobietą. Czułem, że moje życie się skończyło. Próbowałem być z mężem i nie mogłem kontrolować moich bólów. Każdego dnia i każdej nocy myślę, że nie mogę wrócić do przyszłości. Bardzo się martwiłem i nie mogłem znaleźć na to słowa. Dr.Ogudugu może pomóc szybko odzyskać ex. Więc czułem, że powinienem spróbować. Skontaktowałem się z nim dla mnie zaklęcie Permanent Love. Dwa (2) dni później mój mąż jest naprawdę mną, taki niesamowity, taki niesamowity! Tak właśnie wrócił, on i mój ojciec. Od tego dnia nasze małżeństwo było czymś więcej, wszystko dzięki dr. Ogudugu. Jest tak potężny i postanowił podzielić się moją historią w Internecie, że Dr.Ogudugu jest prawdziwym rzucającym zaklęcia, który zawsze będzie się modlił przez długi czas, jeśli będziesz potrzebować swojego kochanka z powrotem lub szybko uratować swoje małżeństwo. Nie płacz już, skontaktuj się teraz z tym potężnym rzucającym zaklęcia Dr.Ogudugu. Oto jego kontakt: Zadzwoń / WhatsApp go: +27663492930 Wyślij mu e-mail na adres: greatogudugu@gmail.com, twoja życzliwość nigdy nie zostanie zapomniana.

    Anela Scott z Niemiec.

    OdpowiedzUsuń
  8. Chcę skorzystać z tej złotej okazji, by docenić świetnego rzucającego zaklęcia, zwanego DR JJ, za to, że pomógł mi odzyskać mój związek z moim byłym mężem, który odszedł i rzucił mnie dla innych kobiet kilka miesięcy temu. Naprawdę go tak bardzo kocham, a moje serce było bardzo zranione moje życie zostało rozbite bez niego w życiu, jeden z moich fatalnych przyjaciół, który przedstawił mnie temu potężnemu rzucającemu zaklęcia, z którym się skontaktowałem, wykonał dla mnie potężne zaklęcie iw ciągu 24 godzin Ku mojemu największemu zaskoczeniu mój były mąż wrócił do domu na kolanach że powinienem znaleźć miejsce w moim sercu, aby mu wybaczyć, byłem naprawdę zaskoczony i zszokowany, gdy mój były mąż uklęknął, prosząc o wybaczenie i aby go przyjąć z powrotem. Naprawdę brakuje mi wyrazu i nie wiem, jak bardzo przekazać wam moje uznanie DR.J.J, jesteście Bogiem posłanym, aby przywrócić zerwany związek. A teraz jestem teraz radosną kobietą. E-mail: Przez: jjspirtualttemple@gmail.com Każdy, kto ma ten sam problem lub ma trudności w małżeństwach, powinien skontaktować się z dr JJ Nie szkodzić w próbie, jestem teraz przekonany, ja uwierzcie mu tak bardzo teraz: jjspirtualttemple@gmail.com, whatsapp go na +491631006283
     dzisiaj lub Zadzwoń do niego pod numer +2348052030470

    OdpowiedzUsuń
  9. W naszym prostym zyciu milosc odgrywa bardzo szczególna role. Teraz jestesmy w stanie uczynic twoje zycie milosne zdrowym i nie ma miejsca na zadne klopoty. Wszystko to jest mozliwe dzieki AGBAZARA TEMPLE OF SOLUTION. Pomógl mi rzucic zaklecie, które przywrócilo mojego zaginionego kochanka z powrotem na 48 godzin, które zostawily mnie dla innej kobiety. mozesz takze skontaktowac sie z nim ( agbazara@gmail.com ) lub WhatsApp / Call: ( +2348104102662 ), i byc szczesliwym na wieki, tak jak teraz z jego doswiadczeniem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wesołych świąt z góry, wszystkim, którzy czytają tę historię, nazywam się Steve Mills. Dzielę się tym świadectwem z partnerami cierpiącymi w ich związkach, ponieważ istnieje trwałe rozwiązanie. Moja żona zostawiła mnie i 2 dzieci na innego mężczyznę na 3 lata. Starałem się być silny tylko dla moich dzieci, ale nie mogłem kontrolować bólu i smutku w moim sercu, byłem ranny i zdezorientowany. Potrzebowałem pomocy, więc przeprowadziłem badania w Internecie i natknąłem się na tak wielu lekarzy, ale oni nie mogli mi pomóc, kilka dni temu widziałem inną kobietę składającą zeznania na temat tego, jak otrzymała pomoc od rzucającego zaklęcia Dr Ogundele, ja szybko skontaktuj się z dr Ogundele, by uzyskać pomoc, a on zgodził się mi pomóc i wykonał swoje zaklęcie Po 24 godzinach moja żona, która odeszła od ponad 3 lat, zadzwoniła do mnie i powiedziała, że ​​znów mnie kocha. Ku mojemu największemu zaskoczeniu, po 24 godzinach moja Żona wróciła do domu :) Great Miracle autorstwa Dr Ogundele. W ten sposób ponownie się połączyliśmy i było w rodzinie dużo miłości, radości i pokoju, jak nigdy dotąd. Usiłuję poinformować każdego, kto potrzebuje rozwiązania jakichkolwiek problemów, możesz skontaktować się z dr Ogundele, potężnym rzucającym zaklęcia, aby znaleźć rozwiązania na jego e-mail: ogundeletempleofsolution@gmail.com i WhatsApp lub Viber Chat: +27638836445.

    OdpowiedzUsuń
  11. Cześć, nazywam się Kerris Fraser z Tajlandii. Chcę podzielić się niesamowitym doświadczeniem z wszechmocnym Dr Ogundele, rzucającym zaklęcia, mój mąż Greg chciał się ze mną rozstać i złożył pozew o rozwód, a on był z inną kobietą, naprawdę byłem zdewastowany płakałem dzień i noc każdego dnia, opowiedziałem mojej przyjaciółce o mojej sytuacji, a ona opowiedziała mi o potężnym rzucającym zaklęcia o imieniu Dr Ogundele. Czułem się trochę sceptycznie, ale postanowiłem spróbować wszystko, o co poprosił mnie dr Ogundele, i obiecał mi wynik 24 godzin, a następnego ranka, kiedy skończył z tym zaklęciem, ku memu największemu zaskoczeniu to Greg, mój mąż na kolanach, błagał mnie o wybaczenie i przyjęcie go z powrotem i dziś jesteśmy razem, jestem bardzo szczęśliwy dzięki dr Ogundele. Ma moc każdego rodzaju problemu, może również pomóc ci się z nim skontaktować przez: E-mail: (ogundeletempleofsolution@gmail.com) WhatsApp lub Viber Chat: (+27638836445).

    OdpowiedzUsuń
  12. Dr Аgbazara-świetny człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać mojego kochanka Jenny Williams, który zerwał ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, i dzisiaj wróciła do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail.com ) lub zadzwoń / WhatsApp ( +2348104102662 ). I rozwiąż swój problem jak ja.

    OdpowiedzUsuń
  13. Moje serce zostało złamane. Nigdy nie wierzyłem, że odzyskam moją byłą ponownie, dopóki Dr Trust nie przyprowadził mojej byłej w ciągu 24 godzin z potężnym zaklęciem miłosnym. Jest niezawodny, aby uzyskać pozytywny wynik, skontaktuj się z rzucającym zaklęcia dla zaklęcia miłosnego na e-mail: {placeofsolutiontemple@gmail.com} lub WhatsApp na + 1 443 281 3404

    OdpowiedzUsuń