piątek, 7 maja 2021

,,SOWNIKI"-KAMILA BRYKSY

Źródło

Na weekendzie majowym miałam ochotę odprężyć się i przeczytać coś lekkiego, co nie będzie wymagało nadmiernego analizowania i skupiania się na treści. Wybrałam debiutancką powieść gdańszczanki, neurologopedy i pedagoga z wykształcenia Kamili Bryksy ,,Sowniki", którą zamówiłam z księgarni Tania Książka.

Bernard po śmierci ukochanej żony Weroniki nie może dojść do siebie. Jest wziętym architektem w Białymstoku, ale po zawaleniu wszystkich terminów zleceń i utracie kluczowych klientów zostaje zwolniony z pracy w ArtProject. Poukładany, zorganizowany i skrupulatny mężczyzna śpi na kanapie w zabałaganionym mieszkaniu po wypiciu kolejnej butelki whisky. Rozmyśla o żonie i utraconym, szczęśliwym życiu. Pod wpływem impulsu pakuje walizkę, rezerwuje pokój w Sownikach skąd pochodziła jego żona i wyjeżdża, aby poznać rodzinę i przeszłość Weroniki. Ma to być okres odpoczynku i pewnego rodzaju oczyszczenie z emocji po pogrzebie. Im dłużej Bernard przebywa w Sownikach, tym bardziej zaskoczony jest przeszłością żony. Dociera do niego, że nie ma pojęcia z kim siedziała w ławce szkolnej, jakie miała marzenia, z kim piła pierwsze piwo, gdzie chodziła na imprezy... Zastanawia się, dlaczego nic nie powiedziała mu o bagażu emocjonalnym, jaki nosiła w sobie po traumatycznych przeżyciach z przeszłości. Może chciała go ochronić...może chciała zapomnieć...

Autorka osadziła fabułę powieści w niewielkiej miejscowości na Podlasiu i moim zdaniem całkiem dobrze stworzyła duszny klimat małomiasteczkowej społeczności, w której wszyscy się znają i ukrywają różne grzeszki. W Sownikach mają miejsce wydarzenia jak z filmu kryminalnego, momentami aż trudno w nie uwierzyć. Przyjazd Bernarda od razu zostaje zauważony, a gdy zaczyna prowadzić samotne śledztwo wśród mieszkańców narasta konsternacja. Bohaterowie w tej powieści nie otrzymali rozbudowanych i ciekawych osobowości. Brak im charakteru, choć na początku myślałam, że Bernard i Monika, siostra Weroniki będą postaciami z tym ,,czymś". Tak się niestety nie stało. Autorka próbowała do końca mylić tropy i ożywiać fabułę, ale i tak była ona dosyć przewidywalna. Ogólnie jest to dobry kryminał i jeśli Kamila Bryksy popracuje nad rysem psychologicznym postaci i wyrazistymi emocjami, to z pewnością sięgnę po jej kolejne książki.

,,Sowniki" to lekki kryminał na dwa wieczory pełen dziwnych zbiegów okoliczności, nieprzewidzianych zdarzeń, niewyjaśnionych spraw z przeszłości, rodzinnych tajemnic i małomiasteczkowego klimatu. Choć to debiut literacki to ma w sobie potencjał i myślę, że następna książka autorki nabierze literackiego sznytu. A do tego czasu sprawdzę inne książki oferowane przez księgarnię Tania Książka:)





Tytuł: Sowniki

Autor: Kamila Bryksy

Wydawnictwo: Wydawnictwo Kobiece

Kategoria: kryminał, sensacja, thriller

Data wydania: 2021-04-14

Liczba stron: 256

ISBN: 9788366815704

21 komentarzy:

  1. Tytuł jest świetny. Pierwsza myśl, to słowniki i zastanowienie czego dotyczą. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, tytuł przyciąga uwagę. Moją pierwszą myślą związaną z tytułem były sowy:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię niewyjaśnione sprawy z przeszłości i lubię kryminały. Zapisuję sobie ten tytuł!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli będę miała okazję, to przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam tę książkę na liście tytułów do upolowania.

    OdpowiedzUsuń
  6. u mnie teraz górska tematyka jest numerem jeden

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię górskie tematy. Ostatnio czytałam ,,Alpiniści Stalina":)

      Usuń
  7. Jestem szczególnie ciekawa małomiasteczkowego klimatu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klimat małych miejscowości-niby nic się nie dzieje, wszystko przebiega normalnie, a pod tym wszystkim aż bulgocze od tajemnic.

      Usuń
  8. Wyglada na interesujaca. Ja ostatnio siedze w klimacie dwudziestolecia miedzywojennego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dwudziestolecie miedzywojenne też lubię, a szczególnie kryminały retro osadzone w tym czasie.

      Usuń
  9. Zaciekawiłaś mnie, chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię książki, w których znajdę różne rodzinne tajemnice z przeszłości. Chętnie sięgnę po tę powieść. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Coś jak najbardziej dla mnie :-)

    OdpowiedzUsuń