niedziela, 28 czerwca 2020

,,WYSPA DOKTORA MOREAU"-H. G. WELLS


Źródło

Swoją przygodę z książkami Herberta George'a Wellsa rozpoczęłam od powieści ,,Wojna światów". Książka przypadła mi do gustu, więc bez oporów sięgnęłam po kolejną-,,Wyspę doktora Moreau".

Na wyspie u wybrzeży Ameryki Południowej od dziesięciu lat mieszka doktor Moreau i jego pomocnik Montgomery, którzy eksperymentują z zabiegami chirurgicznymi i łączą zwierzęta z człowiekiem. Na wyspę niespodziewanie trafia Edward Prendick z rozbitego statku ,,Piękna Pani", który cieszy się, że uratował życie. Wkrótce jego radość zamienia się w zdziwienie i przerażenie, gdy spotyka na wyspie odrażające postacie zwierzoludzi. Podejmuje próby wydostania się z niej, gdyż obawia się, że szalony doktor Moreau może również jego zamienić w potwora.

Akcja powieści rozgrywa się stopniowo, a autor krok po kroku wprowadza nas w mroczny świat wyspy. Wells trafnie nakreślił postać szalonego naukowca zaślepionego wizją osiągnięcia celu, który nie zważa na etykę zawodową, moralność i zatraca w sobie człowieczeństwo. Zwierzoludzie według doktora Moreau mają być zaczątkiem nowej ludzkości i bez skrupułów dąży on do osiągnięcia celu, nie cofa się przed największymi zbrodniami. Jest człowiekiem bez sumienia, który realizuje chore fantazje. Czuje się Bogiem, który tworzy i wymaga od swoich ,,dzieci" posłuszeństwa. Swoje eksperymenty przeprowadza na wyspie, bo ludzie nie akceptują jego działań, tego że zadaje ból zwierzętom, że tworzy hybrydy wzbudzające obrzydzenie. Autor pokazuje co może się stać, gdy człowiek zacznie bez ograniczeń ingerować w naturę, jakie będą tego konsekwencje i jak przez to może zmienić się świat. Choć powieść została wydana w 1896 roku nadal jest aktualna i czytając ją nie sposób nie myśleć o eksperymentach na ludziach dokonywanych w czasie II wojny światowej przez nazistów czy też obecnych naukowcach próbujących np. przeszczepić głowę.

Powieść nie pozwala o sobie zapomnieć. Kiedy brałam ją do rąk i zaczynałam czytać pierwsze strony nie przypuszczałam, że tak mną wstrząśnie. Wciąż powracają do mnie makabryczne opisy eksperymentów i potworów doktora Moreau. Nic dziwnego, że na powieści Wellsa nadal wzorują się filmowcy i inni pisarze, twórcy komiksów, a także twórcy gier komputerowych i fabularnych, gdyż książka ta ma w sobie ogromny potencjał. Muszę przyznać, że uwagę zwraca też bardzo staranne wydanie książki przez wydawnictwo Vesper. Twarde okładki, gruby papier, a do tego dużo ilustracji Giuseppe Garibaldi Bruno, które dopełniają historię. ,,Wyspa doktora Moreau" to klasyka w najlepszym wydaniu i warto po nią sięgnąć:)


WPISY POWIĄZANE: ,,Wojna światów"-H. G. Wells



Vesper.pl

Tytuł: Wyspa doktora Moreau
Autor: Herbert George Wells
Wydawnictwo: Vesper
Kategoria: fantastyka, fantasy, science fiction
Tytuł oryginału: The Island of Doctor Moreau
Data wydania: 2020-05-01
Tłumacz: Krzysztof Sokołowski

26 komentarzy:

  1. Mimo bardzo zachęcającej recenzji, fantastyka nie jest dla mnie. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nie jest? A może kiedyś trafisz na powieść, która Cię wciągnie też do fantastyki...? Miłego wieczoru Agnieszko i dziękuję za odwiedziny:)

      Usuń
    2. Nazywam się Agure Maja Marian, nigdy nie myślałem, że znów się uśmiechnę, Mój mąż zostawił mnie z dwójką dzieci na prawie rok, Cały wysiłek, by go przywrócić, nie powiódł się Myślałem, że nie zobaczę go ponownie, dopóki nie poznam kobiety zadzwonił do Jullie, która powiedziała mi o rzucającym zaklęcia dr ADELEKE, Dała mi swój adres e-mail i numer telefonu komórkowego, a ja skontaktowałem się z nim, a on zapewnił mnie, że w ciągu 48 godzin mój mąż wróci do mnie, w mniej niż 48 godzin mój mąż wrócił zaczęłam błagać o wybaczenie, mówiąc, że to dzieło diabłów, więc do tej pory jestem zaskoczona tym cudem, nie mogłam wyobrazić sobie, ale jak tylko zaklęcie zostało rzucone, zaszłam w ciążę i urodziłam moje trzecie dziecko, jeśli ty potrzebujesz pomocy od niego, możesz skontaktować się z nim przez e-mail: aoba5019@gmail.com lub WhatsApp lub zadzwonić do niego teraz: +27740386124

      Usuń
  2. Miałam szansę ją dostać do recenzji. Jednak nie wzięłam jej, bo przygotowywałam się do egzaminu dyplomowego i nie miałam głowy do współprac i blogowania. Ale w sumie mam w planach kiedyś ją dorwać i przeczytać ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto sięgnąć po ten tytuł w wolniejszym czasie :)

      Usuń
    2. Myślę, że jak tylko będę miała okazję to go przeczytam ;).

      Usuń
  3. Czytałam dawno temu. To książka, którą się pamięta.

    OdpowiedzUsuń
  4. Znam tą książkę, nie do zapomnienia.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam do niej wielki sentyment

    OdpowiedzUsuń
  6. Tylko ta fantastyka nieco mnie zniechęca...

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie pomyślałabym, by historia mogła tak wciągnąć. Nie miałam jej w planach,ale może powinnam spróbować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może być ciekawie doświadczenie czytelnicze dla Ciebie Weroniko.

      Usuń
  8. Powieść z 1896 r. o tak ponadczasowym wymiarze!!! To perełka, po którą z pewnością sięgnę!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Upłynęło tyle lat, a książka nadal porusza aktualne sprawy, a postępowanie doktora kontrowersje. Pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Seria opowiadań w tej książce wydaje się napięta. Lubię takie książki z opowiadaniami. Dziękuję za twoją rekomendację.
    Pozdrowienia z Indonezji

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jedna opowieść, ale bardzo ciekawa :), Dziękuję za odwiedziny :)

      Usuń
  10. Tematyka bardzo kontrowersyjna...

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka zbytnio nie dla mnie :/
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Nazywam się Agure Maja Marian, nigdy nie myślałem, że znów się uśmiechnę, Mój mąż zostawił mnie z dwójką dzieci na prawie rok, Cały wysiłek, by go przywrócić, nie powiódł się Myślałem, że nie zobaczę go ponownie, dopóki nie poznam kobiety zadzwonił do Jullie, która powiedziała mi o rzucającym zaklęcia dr ADELEKE, Dała mi swój adres e-mail i numer telefonu komórkowego, a ja skontaktowałem się z nim, a on zapewnił mnie, że w ciągu 48 godzin mój mąż wróci do mnie, w mniej niż 48 godzin mój mąż wrócił zaczęłam błagać o wybaczenie, mówiąc, że to dzieło diabłów, więc do tej pory jestem zaskoczona tym cudem, nie mogłam wyobrazić sobie, ale jak tylko zaklęcie zostało rzucone, zaszłam w ciążę i urodziłam moje trzecie dziecko, jeśli ty potrzebujesz pomocy od niego, możesz skontaktować się z nim przez e-mail: aoba5019@gmail.com lub WhatsApp lub zadzwonić do niego teraz: +27740386124

    OdpowiedzUsuń
  13. Tengo mucha alegría y emoción en mí, soy torpey clare, feliz con mi matrimonio, no hasta que mi esposo comenzó a escuchar chismes de mí no siendo fiel a nuestros votos matrimoniales, traté de hacerle entender que eran chismes y mentiras, pero perdió el amor, la confianza y la confianza en nosotros. Entonces nos convertimos en parejas fastidiosas, y luego solicitamos el divorcio, más tarde, nos separamos. años después de nuestro divorcio, traté de vivir una vida normal sin él, pero no pude, así que comencé una búsqueda sobre cómo recuperar a mi ex esposo, luego me llamaron, BaBa ogbogo, un gran hombre altamente espiritual que lanzó un el amor me hechizó e hizo que mi EX volviera a mí. Estoy abrumado, así que dejo su contacto aquí para aquellos que tienen problemas de relación y matrimonio, para que pueda ayudar con grandes trabajos. Correo electrónico: greatbabaogbogotemple@gmail.com. O su número de WhatsApp ... +2349020168697. Póngase en contacto con él, vea cuán grande y poderoso es. También ayuda en estos asuntos ...

    (1) Detener el divorcio.
    (2) Fin de la esterilidad.
    (3) Buena suerte Hechizo.
    (4) Hechizo de matrimonio.
    (5) Deshacerse de los problemas espirituales.

    OdpowiedzUsuń