środa, 1 kwietnia 2020

,,BIGAMISTA"-AGNIESZKA PŁOSZAJ


Źródło

Łódź. Czasy współczesne. Śledczy Jakub Karski i Tomasz Mielczarek udają się nad staw w Księżym Młynie, gdzie rybak znalazł ciało młodego chłopaka. Po sekcji zwłok okazuje się, że przyczyną śmierci jest dinitrofenol, organiczny związek chemiczny na bazie fenoli, który nielegalnie jest stosowany w celu zrzucenia zbędnych kilogramów w bardzo krótkim czasie. Skąd taki środek w organizmie wysportowanego, zdrowo odżywiającego się trenera klubu fitness? Tego musi się dowiedzieć zgrany duet Karski&Mielczarek.

Agnieszka Płoszaj to autorka powieści kryminalno-obyczajowych, która zadebiutowała w 2017 roku powieścią „Czarodziejka” otwierającą cykl łódzkich kryminałów–„Ogrodnik” (2018) i „Bigamista” (2019). Przyznam, że nie czytałam pierwszych dwóch części, ale ich nieznajomość w żaden sposób nie przeszkadzała mi w poznaniu zagadki kryminalnej w ,,Bigamiście".

Kryminał Agnieszki Płoszaj czytałam z dużą przyjemnością i choć liczy ponad sześćset stron, to do rozwikłania zagadki doszłam w szybkim tempie. Akcja rozwija się na początku dosyć powoli, ale w miarę komplikowania się intrygi zaczyna przyspieszać i coraz bardziej wciągać. Fabuła oscyluje wokół siłowni i trenerów personalnych, ale także właścicielki restauracji Julii Bronickiej, która zamieszana jest w rozgrywki gangów. Ciekawym zabiegiem jest powiązanie współczesnych wydarzeń kryminalnych z przeszłością i sięgnięcie do czasów II wojny światowej kiedy trudne chwile przeżywało małżeństwo Bogusława i Eleny. Byłam zaskoczona, że ,,Bigamista" powstał na kanwie niewyjaśnionej do dziś, historii rodzinnej. Piękna Elena, Litwinka pozostawała w Kownie, podczas gdy jej mąż walczył za Polskę. Na podstawie zdjęć i fragmentów wzruszających listów autorka stworzyła scenariusz ewentualnych zdarzeń i stworzyła ciekawą intrygę.

Niewątpliwie dużym atutem powieści jest łódzki klimat. Księży Młyn wywołuje zachwyt i nieokreśloną melancholię. Urzekły mnie opisy dawnych fabryk z czerwonej cegły przypominające średniowieczne zamki obronne. Stalowe elementy dachów nawiązujące do stylowych latarni i przęseł ogrodzenia. Wysokie wieżyczki, tykające kierunkowskazy, tarcze zegarów i postindustrialne wnętrza. Każda cegła, stopień schodów, stalowy trzpień miały swoją historię. Dawne budynki przemysłowe były fundamentem miasta, namacalnym dowodem życia i przemijania ludzi, którzy stworzyli Łódź. Autorka jest Łodzianką i to widać w jej powieści, do której wplata historię miasta, pokazuje jego potencjał i piękno. Nawiązuje do losów dawnych mieszkańców Łodzi np. charyzmatycznej Maryli Biedermann-Kaiserbrecht i jej rodziny.

Polubiłam głównych bohaterów, którzy przeżywali wzloty i upadki na płaszczyźnie zawodowej i prywatnej. Śmiałam się z zabawnych sytuacji, z przymrużeniem oka patrzyłam na kłótnie partnerskie i zebrania kobiet wyzwolonych motywujące się do pracy nad słabościami oraz walki o marzenia. Komiczny był dla mnie nienasycony głód sławy i wzmożona potrzeba wyższości u nowej inspektor policji Grażyny Wąsik, która swoje rządy w komendzie rozpoczęła od przetasowań kadrowych. Autorka postarała się, aby każda postać była dopracowana i rozbudowana.

"Bigamista" to bardzo dobry, wielowątkowy kryminał, który czyta się z niesłabnącym zainteresowaniem od początku do końca. Zgrabnie połączona przeszłość z teraźniejszością, udane i realistyczne dialogi, wyraziści i charyzmatyczni bohaterowie, umiejętnie odkrywane rodzinne tajemnice, skomplikowana intryga kryminalna, a także interesujący obraz Łodzi. Spędziłam z tą książką bardzo miłe chwile i serdecznie ją Wam polecam na wieczory spędzane w domu:)



Książki w dobrym wydaniu. Wydawnictwo Novae Res - publikacje i autorzy

Tytuł: Bigamista
Autor: Agnieszka Płoszaj
Wydawnictwo: Novae Res
Liczba stron: 607
Kategoria: kryminał, sensacja, thriller
Data wydania: 2020-03-12
ISBN: 9788381477710
Cytaty kolejno: str. 94

26 komentarzy:

  1. Rewelacyjny kryminał. Jak dla mnie to najlepsza część całej trylogii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorka postarała się i przyjemnie się czyta :)

      Usuń
    2. Nie wiem, jak to wytłumaczyć ... Jestem przytłoczony szczęściem, mówisz to i zdarza się dr Adeleke ... Omg! To jest bardziej jak cud. JesteśCie Bogiem posłanym do mnie... Kocham was i zawsze będę świadczył o waszych usługach dla innych ludzi, którzy również borykają się z problemami małżeńskimi. Przez całe życie składasz żywe świadectwo. Mój człowiek powrócił zgodnie z twoim słowem. Wszystko dzięki Tobie, dr Adeleke. Zawsze będę ci wdzięczny, błogosławię cię, błogosławię was! Zdrowia!!! Każdy, kto ma podobny problem w swoim domu małżeńskim powinien skontaktować się z tym wielkim caster zaklęcie, może to być pomocne. Skontaktuj się z dr Adeleke na swojej stronie internetowej lub e-mail.
      Adres e-mail: aoba5019@gmail.com
      Zadzwoń / WhatsApp numer: + 27740386124

      Usuń
    3. Dzień dobry Nazywam się Mike Mougar jestem tutaj, aby podzielić się wielkim świadectwem mojego życia byłem leczyć z HIV przez lekarza Nazwa DR ADELEKE i zostały HIV dodatnie dla 5 lat widziałem lekarza E-mail w Internecie, więc skontaktować się z nim i wyjaśnić mu i śledzić instrukcje oto 6 dni później po zażyciu leku poszedłem na tekst HIV ku mojemu zaskoczeniu to negatywne mojej rodziny lekarz był zaskoczony mój mąż, który mnie porzucił był zaskoczony mój brat, jeśli nie, że jesteś pozytywny proszę doradzię, aby skontaktować się z nim teraz i zobaczyć dla siebie jego e-mail jest aoba5019gmail.com, a także można skontaktować się z nim na WhatsApp +27740386124 

      Usuń
    4. Miłość jest zawsze piękna, kiedy jesteś z prawdziwą osobą, tobą i prawdziwym kochankiem. Jestem Mayruris Camplelo Mój chłopak zerwał ze mną i byłem samotny, więc został skierowany do bardzo miły i wielki czar caster dr ADELEKE, który pomógł mi przywrócić mój kochanek do mnie i poprosił mnie o 340 euro za przedmioty potrzebne do zaklęcia i dziś jestem z nim teraz i jesteśmy szczęśliwi razem. Jestem bardzo wdzięczny za to, co zrobiłeś dla mnie Dr ADELEKE możesz wysłać mu e-mail aoba5019@gmail.com lub Whatsapp mnie przez +27740386124 

      Usuń
    5. Nazywam się Agure Maja Marian, nigdy nie myślałem, że znów się uśmiechnę, Mój mąż zostawił mnie z dwójką dzieci na prawie rok, Cały wysiłek, by go przywrócić, nie powiódł się Myślałem, że nie zobaczę go ponownie, dopóki nie poznam kobiety zadzwonił do Jullie, która powiedziała mi o rzucającym zaklęcia dr ADELEKE, Dała mi swój adres e-mail i numer telefonu komórkowego, a ja skontaktowałem się z nim, a on zapewnił mnie, że w ciągu 48 godzin mój mąż wróci do mnie, w mniej niż 48 godzin mój mąż wrócił zaczęłam błagać o wybaczenie, mówiąc, że to dzieło diabłów, więc do tej pory jestem zaskoczona tym cudem, nie mogłam wyobrazić sobie, ale jak tylko zaklęcie zostało rzucone, zaszłam w ciążę i urodziłam moje trzecie dziecko, jeśli ty potrzebujesz pomocy od niego, możesz skontaktować się z nim przez e-mail: aoba5019@gmail.com lub WhatsApp lub zadzwonić do niego teraz: +27740386124

      Usuń
  2. Chętnie zapisuję, jak mnie najdzie na kryminał to będę miała tytuł pod ręką :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jolu strasznie zazdroszczę Ci lektury tej książki. Sama chciałabym bardzo, aby trafiła w moje ręce. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę Ci Agnieszko, abyś trafiła na książkę i zaczytała się w niej:)

      Usuń
  4. Słyszałam o tej książce i jestem jej ciekawa. Myślę, że mi też mogłaby przypaść do gustu. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że może trafić w Twój gust czytelniczy.

      Usuń
  5. Skoro polecasz, to chętnie poznam tę książkę, wydaje się w sam raz na przymusowe zamknięcie w domu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo ciekawa i,, gruba,,, więc na obecny czas spędzany w domu idealna:)

      Usuń
  6. Nazwisko autorki gdzieś już mi się obiło o uszy – podobnie jak ten tytuł. Widzę, że to nie jest "jednotomówka" więc cieszę się, że trafiłam na Twoją recenzję :)
    Szkoda, że bardzo szybko doszłaś do rozwikłania zagadki, jestem z tych co uwielbiają być przez całą lekturę wodzeni za nos przez autora. A tak poza tym, to będę mieć ją na uwadze tak czy siak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może niezbyt precyzyjnie ujęłam w słowa myśli, ale chodziło mi o to, że szybko chciałam przeczytać książkę, by poznać mordercę. Dopiero pod koniec powieści sprawa się wyjaśnia i przyznam, że zaskakuje.

      Usuń
  7. Lubię takie wielowątkowe kryminały, do tego ciekawe postacie... zdecydowanie coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbliższym polecam, czyta się bardzo dobrze :)

      Usuń
  8. Nie słyszałam o tym cyklu, zapisuję i przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam słabość do miasta Łodzi. Chętnie przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  10. Z chęcią bym przeczytała :-0

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie wiem, jak to wytłumaczyć ... Jestem przytłoczony szczęściem, mówisz to i zdarza się dr Adeleke ... Omg! To jest bardziej jak cud. JesteśCie Bogiem posłanym do mnie... Kocham was i zawsze będę świadczył o waszych usługach dla innych ludzi, którzy również borykają się z problemami małżeńskimi. Przez całe życie składasz żywe świadectwo. Mój człowiek powrócił zgodnie z twoim słowem. Wszystko dzięki Tobie, dr Adeleke. Zawsze będę ci wdzięczny, błogosławię cię, błogosławię was! Zdrowia!!! Każdy, kto ma podobny problem w swoim domu małżeńskim powinien skontaktować się z tym wielkim caster zaklęcie, może to być pomocne. Skontaktuj się z dr Adeleke na swojej stronie internetowej lub e-mail.
    Adres e-mail: aoba5019@gmail.com
    Zadzwoń / WhatsApp numer: + 27740386124

    OdpowiedzUsuń
  12. Dzień dobry Nazywam się Mike Mougar jestem tutaj, aby podzielić się wielkim świadectwem mojego życia byłem leczyć z HIV przez lekarza Nazwa DR ADELEKE i zostały HIV dodatnie dla 5 lat widziałem lekarza E-mail w Internecie, więc skontaktować się z nim i wyjaśnić mu i śledzić instrukcje oto 6 dni później po zażyciu leku poszedłem na tekst HIV ku mojemu zaskoczeniu to negatywne mojej rodziny lekarz był zaskoczony mój mąż, który mnie porzucił był zaskoczony mój brat, jeśli nie, że jesteś pozytywny proszę doradzię, aby skontaktować się z nim teraz i zobaczyć dla siebie jego e-mail jest aoba5019gmail.com, a także można skontaktować się z nim na WhatsApp +27740386124 

    OdpowiedzUsuń
  13. Miłość jest zawsze piękna, kiedy jesteś z prawdziwą osobą, tobą i prawdziwym kochankiem. Jestem Mayruris Camplelo Mój chłopak zerwał ze mną i byłem samotny, więc został skierowany do bardzo miły i wielki czar caster dr ADELEKE, który pomógł mi przywrócić mój kochanek do mnie i poprosił mnie o 340 euro za przedmioty potrzebne do zaklęcia i dziś jestem z nim teraz i jesteśmy szczęśliwi razem. Jestem bardzo wdzięczny za to, co zrobiłeś dla mnie Dr ADELEKE możesz wysłać mu e-mail aoba5019@gmail.com lub Whatsapp mnie przez +27740386124 

    OdpowiedzUsuń
  14. Nazywam się Agure Maja Marian, nigdy nie myślałem, że znów się uśmiechnę, Mój mąż zostawił mnie z dwójką dzieci na prawie rok, Cały wysiłek, by go przywrócić, nie powiódł się Myślałem, że nie zobaczę go ponownie, dopóki nie poznam kobiety zadzwonił do Jullie, która powiedziała mi o rzucającym zaklęcia dr ADELEKE, Dała mi swój adres e-mail i numer telefonu komórkowego, a ja skontaktowałem się z nim, a on zapewnił mnie, że w ciągu 48 godzin mój mąż wróci do mnie, w mniej niż 48 godzin mój mąż wrócił zaczęłam błagać o wybaczenie, mówiąc, że to dzieło diabłów, więc do tej pory jestem zaskoczona tym cudem, nie mogłam wyobrazić sobie, ale jak tylko zaklęcie zostało rzucone, zaszłam w ciążę i urodziłam moje trzecie dziecko, jeśli ty potrzebujesz pomocy od niego, możesz skontaktować się z nim przez e-mail: aoba5019@gmail.com lub WhatsApp lub zadzwonić do niego teraz: +27740386124

    OdpowiedzUsuń
  15. Tengo mucha alegría y emoción en mí, soy torpey clare, feliz con mi matrimonio, no hasta que mi esposo comenzó a escuchar chismes de mí no siendo fiel a nuestros votos matrimoniales, traté de hacerle entender que eran chismes y mentiras, pero perdió el amor, la confianza y la confianza en nosotros. Entonces nos convertimos en parejas fastidiosas, y luego solicitamos el divorcio, más tarde, nos separamos. años después de nuestro divorcio, traté de vivir una vida normal sin él, pero no pude, así que comencé una búsqueda sobre cómo recuperar a mi ex esposo, luego me llamaron, BaBa ogbogo, un gran hombre altamente espiritual que lanzó un el amor me hechizó e hizo que mi EX volviera a mí. Estoy abrumado, así que dejo su contacto aquí para aquellos que tienen problemas de relación y matrimonio, para que pueda ayudar con grandes trabajos. Correo electrónico: greatbabaogbogotemple@gmail.com. O su número de WhatsApp ... +2349020168697. Póngase en contacto con él, vea cuán grande y poderoso es. También ayuda en estos asuntos ...

    (1) Detener el divorcio.
    (2) Fin de la esterilidad.
    (3) Buena suerte Hechizo.
    (4) Hechizo de matrimonio.
    (5) Deshacerse de los problemas espirituales.

    OdpowiedzUsuń