niedziela, 19 stycznia 2020

,,CHŁOPIEC POCHŁANIA WSZECHŚWIAT"-TRENT DALTON


Źródło

Jak przeczytałam na okładce książki Chłopiec pochłania wszechświat, że jej autor Trent Dalton jest obsypanym nagrodami dziennikarzem Magazynu The Weekend Australian i za swą pracę dwukrotnie otrzymał Walkley Award for Excellence in Journalism, trzykrotnie Kennedy Award for Ecellence in NSW Journalism oraz czterokrotnie narodową News Awards Features Journalist of the Year to wiedziałam, że muszę sięgnąć po jego debiutancką powieść, która zresztą otrzymała cztery najważniejsze australijskie nagrody literackie: Indie Book Awards, ABIA Book of the Year, The Matt Richell Award for New Writer of the Year i Literary Fiction Book of the Year.

Australia, Brisbane,1983 rok. Eli Bell to dwunastoletni chłopiec o starej duszy i dojrzałym umyśle, który mieszka z matką narkomanką, ojczymem zajmującym się handlem heroiną oraz bratem Augustem, który nie chce mówić i porozumiewa się za pomocą gestów. Eli nie zawsze otrzymuje wsparcie od rodziny, ale może liczyć w każdej sytuacji na pomoc Slima, mężczyzny znanego z udanych ucieczek z więzienia Boggo Road Gaol.

W tej powieści na szczególną uwagę zasługują nietuzinkowi bohaterowie, a moje serce skradł August, brat Elego, który umie mówić, ale nie chce i komunikuje się za pomocą dotknięcia ręki rozmówcy, śmiechem lub potrząsaniem głową. Jest piątkowym uczniem i często zwraca uwagę na szczegóły w swoim otoczeniu, wyraz twarzy ludzi, czerpie informacje z komunikatów niewerbalnych, doszukuje się znaczeń w niemych rzeczach znajdujących się przed oczami. August jest dla Elego wszystkim. Mamą, tatą, wujkiem, babcią, kapłanem, duszpasterzem, kucharzem. Robi śniadania, prasuje szkolne mundurki, czesze włosy, pomaga w lekcjach, sprząta po mamie i ojczymie, gdy śpią, chowa ich prochy i strzykawki. Z okien sypialni śledzi wędrówkę księżyca po niebie, a w dzień kreśli ręką znaki w powietrzu jakby pisał list. August jest wyjątkowy i otoczony magią.
Drugim bohaterem przykuwającym uwagę jest Arthur ,,Slim" Halliday-najsłynniejszy uciekinier z więzenia, nieuchwtny ,,Houdini z Boggo Road". W wieku dwunastu lat stracił oboje rodziców i wkroczył na drogę przestępstwa. Po raz pierwszy trafił za kratki za wskakiwanie do pociągów w drodze do pracy przy strzyżeniu owiec, a potem już kłopoty zaczęły się nawarstwiać w jego życiu. Został posądzony o zabójstwo taksówkarza i na dwadzieścia cztery lata zamknięty w więzieniu, choć do końca rozprawy sadowej nie przyznawał się do winy. Przyjań Slima z Elim i Augustem jest wyjątkowa, bo bracia zawsze mogą na niego liczyć, a on czuwa nad nimi i stara się, aby uniknęli jego błędów z przeszłości, gdyż widzi, że żyją w dysfunkcyjnej rodzinie.

Trent Dalton malowniczo przedstawił przedmieścia Brisbane w latach osiemdziesiątych XX wieku zamieszkane głównie przez polskich i wietnamskich emigrantów oraz uchodźców przebywających na wygnaniu, pozostawionych samym sobie, żyjących w biedzie i pyle unoszącym się z zakładu produkującego cement i wapno. Darra, przedmieście Brisbane to marzenie, odór, przewrócony kosz na śmieci, pęknięte lustro, raj, miska wietnamskiej zupy z makaronem i krewetkami, miski z mięsem krabów, świńskimi uszami, golonką i boczkiem. Darra to dziewczyna piorąca rzeczy w rynsztoku, chłopiec z gilem u nosa tak długim, że świeci w wielkanocny wieczór, nastolatka na torach kolejowych w oczekiwaniu na ekspres jadący na dworzec główny w Brisbane i dalej w świat, mężczyzna z RPA palący sudańskie zioło, Filipińczyk wstrzykujący sobie afgańskie prochy w pobliżu kambodżańskiej dziewczynki popijającej mleko z Darling Downs. Darra dla Elego jest cichym westchnieniem, rodzącą się tęsknotą i domem...

,,Chłopiec pochłania wszechświat" to bardzo dobra opowieść o trudnej miłości. Pełnej bólu, krwi, wrzasków, walenia pięściami w ściany, uzależnionej od heroiny. To historia niezwykłej przyjaźni między dorosłym mężczyzną i  dojrzewającym chłopcem, który uczy się, co jest w życiu najważniejsze. Szczera, wzruszająca, momentami liryczna powieść, którą warto poznać.


Premiera: 2020-02-19


Książkę można kupić w Księgarni Booktime

booktime.pl

Logo Harper Collins

Tytuł: Chłopiec pochłania wszechświat
Autor: Trent Dalton
Kategoria: literatura piękna
Liczba stron: 480
Tytuł oryginału: Boy Swallows Universe
Data wydania: 2020-02-19
Data 1. wyd. pol.: 2020-02-19
ISBN: 9788327641038
Tłumacz: Dorota Stadnik
Wydawnictwo: HarperCollins Polska
Cytaty kolejno: str. 30, 19

29 komentarzy:

  1. Zainteresowała mnie ta książka. Tylko na taką muszę mieć odpowiedni nastrój.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawy debiut, może uda Ci się Wiolu kiedyś przeczytać.

      Usuń
    2. Miłość jest zawsze piękna, kiedy jesteś z prawdziwą osobą, tobą i prawdziwym kochankiem. Jestem Mayruris Camplelo Mój chłopak zerwał ze mną i byłem samotny, więc został skierowany do bardzo miły i wielki czar caster dr ADELEKE, który pomógł mi przywrócić mój kochanek do mnie i poprosił mnie o 340 euro za przedmioty potrzebne do zaklęcia i dziś jestem z nim teraz i jesteśmy szczęśliwi razem. Jestem bardzo wdzięczny za to, co zrobiłeś dla mnie Dr ADELEKE możesz wysłać mu e-mail aoba5019@gmail.com lub Whatsapp mnie przez +27740386124 

      Usuń
  2. Książka zapowiada się bardzo interesująco :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo chciałabym mieć możliwość przeczytania tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam już jedną bardzo pochlebną opinię o tej książce i mam na nią ochotę, ale mam też świadomość, że nie jestem w tej chwili w nastroju na tego typu powieść...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To specyficzna powieść i faktycznie trzeba mieć odpowiedni czas na jej przeczytanie, ale polecam za jakiś czas :)

      Usuń
  5. Na początku zwróciłam uwagę na okładkę tej książki, bo jest wyjątkowo przyciągająca wzrok, niemniej, zarówno jej opis, jak i wszystkie bardzo pozytywne recenzje (w tym Twoja ;)) zachęcają mnie do poznania historii Eliego ;). Zapisuję tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka bardzo przyciąga, a tytuł intryguje i trudno odmówić sobie sięgnięcia po tę książkę. Polecam :)

      Usuń
  6. Zapowiada się ciekawa lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Z opisu wydaje sie bardzo poruszajaca

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I taka jest, z jednej strony chłopcy żyją jak inne dzieci, a z drugiej strony starają się odnaleźć w domu z matką narkomanką, ojczymem i biedą. Poruszająca książka.

      Usuń
  8. Bardzo interesująca pozycja ;) lubię nietuzinkowych bohaterów, którzy wnoszą coś ciekawego do opowieści :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała rodzina jest nietypowa, z problemami, a jak już pisałam August najbardziej zapadł mi w pamięci.

      Usuń
  9. Mnie również ta książka zainteresowała i chciałabym ją niedługo przeczytać. Jestem jej bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śmiało sięgaj po książkę, mam nadzieję że przypadnie Ci do gustu.

      Usuń
  10. Wydaje się być interesująca :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapowiada się ciekawie, poza tym po debiuty powieściowe chętnie sięgam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma się co bać debiutów, często trudno poznać, że to pierwsza książka autora.

      Usuń
  12. Witam wszystkich, nazywam się Aisha Sadat i jestem tutaj, aby poświadczyć dobre dzieła BABA NOSA UGO ze świątyni w Karnataka, ponieważ moje szczęście zostało przywrócone, jestem małżeństwem od około 11 lat, do momentu, w którym mój mąż zaczął zachowywać się dziwnie, a potem zostawił mnie i nasze 2 dzieci innej kobiecie na ponad 6 miesięcy, nigdy nie wiedziałem, że miał romans z inną kobietą, ta kobieta chce czerpać moje szczęście i wszystko, nad czym pracowałem, miałam ochotę skończyć to wszystko. Szukając rozwiązania, natknąłem się na kilka zeznań na temat Spellcaster w Internecie.
    Niektórzy zeznawali, że przywiózł swojego kochanka Ex, inni zeznawali, że rozwiązuje on wszelkiego rodzaju problemy duchowe, ziołolecznictwo na choroby takie jak Fybroid, astma, choroby przenoszone drogą płciową, choroby nerek, cukrzyca, zaburzenia erekcji, wygrana na loterii. Nigdy nie wierzyłem w czarnoksiężnika, ale nie miałem opcji, ponieważ szukałem wszędzie rozwiązania, więc dostałem e-mail BABA NOSA UGO z Testimonies online i postanowiłem spróbować.
    Skontaktowałem się z nim przez e-mail i wyjaśniłem mu swój problem, powiedział mi, co muszę zrobić, i zrobiłem tak, jak mi polecił, przygotowałem coś do użycia, zrobił prawie wszystko sam, właściwie wątpiłem, kiedy powiedział mi, że powinienem się spodziewać dobrych wiadomości, minęło mniej niż 14 dni, kiedy mój mąż zadzwonił do mnie po tak długim czasie. Wrócił przepraszając i prosząc o wybaczenie, wszystko było jak sen, wybaczyłem mu i teraz jesteśmy jeszcze bardziej szczęśliwi niż kiedykolwiek wcześniej.
    Chciałbym bardzo podziękować BABA NOSA UGO za jego życzliwą pomoc, nigdy nie spodziewałem się tak wspaniałej pracy duchowej i nie przestanę dzielić się jego świadectwem. Jeśli masz jakieś problemy duchowe i szukasz prawdziwego i prawdziwego Czarnoksiężnika, skontaktuj się z BABA NOSA UGO, a będziesz zadowolony, że to zrobił.

    E-mail: nosaugotemple@gmail.com / nosaugotemple@net-c.com

    WhatsApp: +37258031247

    Viber: +2347066853060

    https://karnatakatemple.wixsite.com/karnataka

    OdpowiedzUsuń
  13. Miłość jest zawsze piękna, kiedy jesteś z prawdziwą osobą, tobą i prawdziwym kochankiem. Jestem Mayruris Camplelo Mój chłopak zerwał ze mną i byłem samotny, więc został skierowany do bardzo miły i wielki czar caster dr ADELEKE, który pomógł mi przywrócić mój kochanek do mnie i poprosił mnie o 340 euro za przedmioty potrzebne do zaklęcia i dziś jestem z nim teraz i jesteśmy szczęśliwi razem. Jestem bardzo wdzięczny za to, co zrobiłeś dla mnie Dr ADELEKE możesz wysłać mu e-mail aoba5019@gmail.com lub Whatsapp mnie przez +27740386124 

    OdpowiedzUsuń