środa, 16 marca 2016

,,JUDASZ" - TOSCA LEE


Źródło

Judasz-zdrajca Jezusa, kłamca i rzezimieszek. Wydaje się Wam, że wiecie wszystko o nim? Nic już Was w jego historii nie zaskoczy? To nie czytaliście powieści  ,,Judasz" autorstwa Tosci Lee.

Tosca Lee na nowo odkrywa życie Judasza. Przed napisaniem książki zapoznała się z setkami książek, filmów dokumentalnych, komentarzy, wykładów naukowych i artykułów. Współpracowała też z zespołem naukowców. Dzięki temu napisała epicką powieść o największym zdrajcy świata.

Opowieść rozpoczyna się, gdy sześcioletni Judasz wraz z rodziną opuszcza Jerozolimę za panowania Cezara Augusta i udaje się do Seforis. Wkrótce dowiadują się, że Herod wydał rozkaz do rzezi podczas święta Paschy. Ginie trzy tysiące ludzi. Po śmierci Heroda przez kraj zaczynają przetaczać się fale powstań. Żydzi napadają na Rzymian.
W Seforis Judasz udaje się z matką do źródła u podnóża góry, by zaczerpnąć wody i przynieść do domu, w którym pozostał ojciec i starszy brat Jozue. Przed wyjściem opluł starszego brata ze złości i zazdrości, gdyż ten brał już udział w różnych sprawach ojca, a on był jeszcze za mały i jego obowiązkiem była pomoc matce. Miasto w tym czasie zostaje otoczone przez legiony rzymskie. Judasz z matką ukrywają się w grobowcu wydrążonym w wapiennej jaskini podobnie jak inni ludzie, którzy czerpali wodę i zostali zaskoczeni oblężeniem.

,,Tamtej nocy obiecałem Panu, że nigdy już nie splunę na brata, że będę najlepszym nauczycielem Prawa, że będę gorliwy i czysty po wszystkie dni mojego życia, jeśli tylko Jozue i ojciec - i Sefora też- zdołają uciec, albo tym lepiej, jeśli to wszystko okaże się snem."

W jaskini siedzieli osiem dni i byli otępiali z głodu i odwodnieni. Po wyjściu z niej skierowali się do miasta. Przechodzili w makabrycznym korytarzu utworzonym z setek ukrzyżowanych ludzi. W ten sposób Rzymianie w najbardziej upokarzający i bolesny sposób karali, a jednocześnie ostrzegali, że kto nie podda się ,,krzyżowi rzymskiej okupacji" zginie. Pośród ukrzyżowanych Judasz znalazł też ojca.

,,Moje uszy wypełnił przeraźliwy dźwięk. Dopiero kiedy matka mnie objęła, tłumiąc krzyk, zdałem sobie sprawę, że wydobył się on z moich ust. Wyłem, miotałem się, rwałem włosy z głowy-nie dlatego, że tak nakazywała tradycja, ale dlatego, że nic mi nie pozostało. Chciałem do niego podejść, uwiesić się na nim, ale byłem równie spragniony jego dotyku, co przerażony. Jego spokojne objęcia, skóra pachnąca słońcem, broda pachnąca ogniem-odeszły bezpowrotnie. Mój ojciec pokryty był zakrzepłą krwią i muchami...Tam u stóp ojca, umarłem."

Brat Jozue został uprowadzony do niewoli.

Judasz w powieści Tosci Lee nie jest tylko postacią biblijną, jest człowiekiem z krwi i kości. Widać jak się zmienia. W dorosłym życiu był uważany za człowieka bardzo dobrze wykształconego, przychodzono do niego po rady. On jednak nosił w sobie przeszłość. Nie mógł zapomnieć, że kiedyś przez tydzień mieszkał w grobie, że jego ojciec nosił piętno ukrzyżowanego, że jego matka oddała się mężczyźnie z ulicy, by zapewnić mu wyżywienie i dach nad głową. Uważał, że przez całe życie skąpany był w nieczystościach, przeżywał ciągłe rozterki.

Tosca Lee ma dar pisania. Jej bohaterowie są wielowymiarowi, a historie dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Przedstawiła w doskonały sposób tło historyczne, polityczne i teologiczne. Mrożące krew w żyłach opisy poczynań Rzymian, Syryjczyków i Arabów napadających na Żydów pod sztandarem imperium rzymskiego. Odwzorowała każdy szczegół historyczny z życia Judasza. Pokazała, że splot wydarzeń, dramat oraz wewnętrzne zmagania miały wpływ na jego postawę i to, że zdradził swojego przyjaciela Jezusa. Wyczuwalne jest napięcie jakie tworzyło się wokół Mesjasza. 

Po przeczytaniu ,,Judasza" Tosci Lee już nie patrzę na Judasza, jak na największego zdrajcę w ludzkości, ale jak na człowieka, który zmagał się z ówczesną codziennością, miał nadzieje i marzenia. Dzięki mistrzowskiemu pisarstwu autorki mogłam zajrzeć w głąb umysłu i serca Judasza, poznać motywy jego działań i spojrzeć na tę postać historyczną w całkiem nowym świetle. 

Pisarstwo Tosci Lee jest znakomite, prawdziwe, szczere, doskonałe. Powaliło mnie na kolana:)
,,Judasz" to powieść, którą musicie przeczytać!




Logo Wydawnictwa Święty Wojciech

Tytuł: Judasz
Autor: Tosca Lee
Liczba stron: 350
Wymiary: 150 x 225 mm
Oprawa: zintegrowana
ISBN: 978-83-7516-893-8
Tłumacz: Anna Wawrzyniak-Kędziorek
Rok wydania: 2016
Wydanie: Pierwsze
Wydawnictwo: Wydawnictwo Święty Wojciech
Rodzaj: Książka
Cytaty: str. 37,42

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz