niedziela, 15 listopada 2020

,,DON KICHOT Z LA MANCZY"-MIGUEL DE CERVANTES

 

Źródło


Myślę, że nie ma osoby, która nie słyszała o błędnym rycerzu Don Kichocie z La Manczy i jego wiernym giermku Sancho Pansie, gdyż książka Miguela de Cervantesa ,,Don Kichot z La Manczy" uchodzi za najważniejszą powieść w dziejach literatury hiszpańskiej. Pierwsza część powieści ukazała się w 1605 roku, a kontynuacja losów bohaterów w 1615 roku i obie części zyskały wielką popularność. Przygody  renesansowego Don Kichota nawet współcześnie są pożywką dla literatury oraz kultury i nieodmiennie od wieków pobudzają naszą wyobraźnię.

W prowincji La Mancza żył pięćdziesięcioletni hidalgo Don Kichot, który za cały dobytek miał kopię u siodła, starożytną tarczę, chudą szkapę i jednego charta. Lubił wcześnie wstawać i miłował łowy. Z zapałem czytał księgi rycerskie. Jego wyobraźnia napełniła się przez to wyobrażeniem bitew, czarów, kłótni, namiętności, miłosnych uniesień i wszelakich udręk. Uznał, że to o czym czyta jest prawdą. Ubzdurał sobie, że zostanie błędnym rycerzem, ruszy konno w szeroki świat na spotkanie przygód i będzie dokonywał czynów, o których czytał w księgach. Będzie naprawiał krzywdy, a dzięki wystawianiu się na niebezpieczeństwa, z których na pewno będzie wychodził cało, zdobędzie nieśmiertelną chwałę. Jak pomyślał, tak zrobił i ruszył na podbój świata...

Autor w prologu do powieści przytacza słowa swojego przyjaciela, który daje mu rady jak ma opisać przygody Don Kichota. Akcja ma toczyć się kształtownie, słowa mają być właściwe, przystojne i dobrze osadzone, a pięknobrzmiące okresy przejściowe mają odbijać myśli autora. Radzi mu, by melancholik czytając księgę, roześmiał się, trzpiot jeszcze bardziej poweselał, prostak się nie znudził, człowiek uczony podniósł jej intencje, człowiek stateczny nie miał jej we wzgardzie, a mędrzec mógł to i owo rzec na jej pochwałę. I taka jest ta książka, każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Odległy, rzeczywisty świat zmieszany z fantazją. Don Kichot jest szaleńcem i w błahych wydarzeniach dopatruje się cudownych zdarzeń. Walczy z wiatrakami, które uważa za olbrzymy, owce bierze za wrogą armię i rzuca się z kopią na bukłaki z winem. Obłęd popycha go w coraz dziwniejsze kłopoty i hidalgo staje się pośmiewiskiem dla ludzi. Don Kichot jest bohaterem komicznym, ale wzbudzającym sympatię, gdyż ma dobre serce, jest idealistą i dąży do wyznaczonego celu. Tęskni za odchodzącym na zawsze światem szlachetnych rycerzy, którzy bronią honoru i dam swojego serca. Świata, o którym czytał w księgach już nie ma, ale rozpaczliwie chce go przywrócić i rzuca się w wir wyimaginowanej walki na swoim starym koniu Rosynancie. Z jednej strony jego zachowanie jest śmieszne, a z drugiej strony smutne.

,,Don Kichot z La Manczy" to wybitne klasyczne dzieło, w którym autor dokonał rozrachunku z księgami sławiącymi dzieje błędnych rycerzy. Pokazuje baśniowo-rycerski świat, którego już nie ma i z jednej strony wyśmiewa średniowieczny ideał rycerza, a z drugiej strony dostrzec można tęsknotę za tym okresem. Bohaterowie są przerysowani i nie chcą żyć w szarej rzeczywistości, ale marzą o przygodach i sławie. Język archaiczny, potoczysty i trzeba skupić się na czytaniu, bo inaczej uciekają smaczki tej książki, ale dla wyrobionych Czytelników odnajdujących się w klasycznych dziełach będzie to wspaniałe przeżycie. Lubicie klasyczną literaturę? To śmiało sięgajcie po największe dzieło hiszpańskiego satyryka i poety Miguela de Cervantesa:)





Tytuł: Don Kichot z La Manczy

Autor: Miguel de Cervantes

Wydawnictwo: MG

Data wydania: 2020

Liczba stron: 1019

Cytaty: str. 15

18 komentarzy:

  1. Mam to wydanie Don Kichota. Oczywiście jest to klasyka literatury, ale też ogromna cegła. Zawsze zastanawia mnie sens wydawani takich opasłych dzieł w jednym tomie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest pokaźna i może przerażać grubością :) Nie wiem czym kierują się wydawnictwa wydając powieść w jednym tomie, ale ja lubię mieć od razu całość i nie czekać na kolejne części.

      Usuń
  2. Raczej nie skuszę się na tą książkę.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam. Bardzo opasłe tomisko, ale warto poznać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. W liceum robiliśmy przedstawienie teatralne tej historii.

    OdpowiedzUsuń
  5. To jest niesamowita książka. Pełna humoru i nawiązań do ówczesnego świata. Czapki z głów jak dla mnie, bo to epokowe dzieło. Bardzo dobrze oceniam książkę! I nie ma się co zrażać do ilości stron, czyta się szybko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi tak szybko czytanie nie szło, na początku musiałam przyzwyczaić się do stylu i języka, ale potem już wciągnęła mnie fabuła i śmiałam się z zabawnych przygód Don Kichota:)

      Usuń
  6. Don Kichota znam jedynie z kreskówek i przyznam , że średnio za nim przepadałam.Skoro jednak książka to takie dzieło-dam jej szansę ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W moim przypadku też tak było, aż przyszedł moment na książkę.

      Usuń
  7. Słyszałam o "Don Kichocie...", ale nie czytałam tej książki. I jakoś mnie nie kusi, żeby po nią sięgnąć ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka z pewnością warta uwagi i mam ją w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pamiętam, że chciałam przeczytać już w szkole kiedy omawiało się jakiś fragment ale zawsze mi było jakoś nie po drodze. Z pewnością jeszcze klasykę nadrobię :)

    OdpowiedzUsuń